Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Design v českých zemích a návrat Uměleckoprůmyslového musea

Pohled Zdeňka Lukeše

  6:22
Uměleckoprůmyslové museum v Praze (UPM) vydává ve spolupráci s nakladatelstvím Academia rozsáhlou publikaci Design v českých zemích 1900–2000. Současně se blíží k závěru rekonstrukce jeho hlavní budovy na pražském Josefově. Na jaře by měla být zkolaudována a záhy se veřejnost může těšit na první výstavy i stálou expozici.

Unikát. Osobní automobil Aero 50 Dynamik s karoserií Sodomka, 1939. Vůz vlastní Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě. Jediný další exemplář jedinečného automobilu má kalifornský sběratel. foto: Martin Štěpán

Založení muzea v roce 1885 bylo inspirováno vznikem obdobných institucí v Londýně, Vídni, ale také třeba v Brně a Liberci. České země byly v 19. století pověstné svým vyspělým průmyslem, disponovaly rovněž cennými sbírkami a také řadou materiálů, které vznikly jako součást expozic českých zemí v rámci světových výstav a veletrhů. Uměleckořemeslné a uměleckoprůmyslové předměty sbíral rovněž významný český průmyslník, loďmistr, stavitel a mecenáš Adalbert (Vojtěch) Lanna (1805–1866), který má velkou zásluhu na založení muzea.

V srdci 'Letenského Montmartru'. Alej stromů a předzahrádky v Ovenecké ulici

V letech 1897–1900 byla na okraji Josefova v sousedství starého židovského hřbitova postavena budova ve stylu francouzské renesance dle návrhu profesora pražské techniky Josefa Schulze, někdejšího žáka architektů Eduarda van der Nülla a Augusta Sicarda von Sicardsburga z vídeňské umělecké akademie. Schulz – někdejší Zítkův spolupracovník na stavbě Národního divadla a Rudolfina – nebyl tak nadaný jako jeho druh. Jeho architektura působí poněkud suše, což platí i pro hlavní dominantu Václavského náměstí – Národní muzeum. Za konvenčně řešenými fasádami jeho muzejních budov se však skrývaly velkoryse řešené vnitřní prostory – stačí jen vstoupit na Schulzovo monumentální schodiště Národního muzea – a koneckonců i Uměleckoprůmyslového.

Polárkový dort

Budova od počátku obsahovala knihovnu, přednáškový sál, depozitáře a především několik výstavních sálů, přesto její kapacita brzy nestačila. Ve třicátých letech proto proběhla architektonická soutěž na přístavbu, ta však nebyla nikdy provedena. Ve válečných letech došlo u příležitosti konání výstavy Za novou architekturu jen k úpravě muzejní zahrady a ke stavbě zahradního pavilonku dle projektu Ladislava Machoně a Augusty Müllerové. Skvělé muzejní exponáty se začaly hromadit a valná většina z nich končila v depozitářích. Některé výstavní sály naproti tomu sloužily jako pracoviště muzejníků. UPM přitom dále sympaticky shromažďovalo exponáty – a to nejen historické artefakty, nýbrž i soudobý design –, bylo tedy živou institucí, která rovněž pořádala řadu dočasných výstav.

Z Plzně do Prahy. Příběh unikátního transferu slavného bytu od Adolfa Loose

Schulzova budova postupně chátrala a bylo jasné, že budoucnost se neobejde bez radikálního řešení – dům citlivě opravit, vybavit jej tak, aby to odpovídalo požadavkům moderních muzejních institucí, aby byly exponáty chráněny a zvýšil se i komfort pro návštěvníky, k němuž patří také kavárna, obchod se suvenýry, infocentrum či bezbariérový vstup.

Aby bylo možné zahájit opravy, bylo však nejdříve třeba vybudovat moderní depozitář. Ten byl dokončen v Praze-Stodůlkách v loňském roce. Má tvar válce, což je výhodné pro vnitřní provoz a současně to vytváří vhodný kontrast k pravoúhlé sídlištní architektuře (návrh ASProject). Díky tvaru a barvě získala stavba od místních obyvatel výstižnou přezdívku polárkový dort. Zázemí pro exponáty i restaurátorský, dokumentační a badatelský provoz je tu na vysoké úrovni a ani zde – v neveřejné části muzea – navíc nechybí kavárna, která přispívá ke vzniku dobrého sociálního klimatu. Před dokončením jsou nyní i rekonstrukce interiérů historické budovy (arch. Tomáš Šantavý). Už v průběhu letošního roku se tedy veřejnost může těšit na několik výstav a poté i na otevření stálé expozice.

Mechobot pod Řípem

S předstihem pak nyní vychází rozsáhlá odborná publikace, která český design – včetně pokladů UPM – velkoryse představuje. Tým jejích autorů se zabývá vývojem designu ve 20. století od secese, moderny a kubismu přes art deco, avantgardu a poválečnou sorelu až po takzvaný brusel a současné směry. Představují také architekturu, nábytek, sklo, keramiku, porcelán, hračky, ale i design strojů, domácích spotřebičů a dopravních prostředků. Neopomíjejí ani plakát, ilustrace, firemní design a fotografie.

Stálá expozice Uměleckoprůmyslového muzea.
Stálá expozice Uměleckoprůmyslového muzea.

Kniha má přes 650 stran velkého formátu, obsahuje stovky ilustrací a jednotlivé kapitoly doplňuje obsáhlý poznámkový aparát, slovník jednotlivých pojmů i firem a pečlivě zpracované rejstříky. Autorů úctyhodné publikace je několik desítek, editory jsou Iva Knobloch a Radim Vondráček, grafika je dílem Štěpána Malovce. Dílo je to velkolepé – i vahou: jde o knihu, kterou si čtenář v příručním zavazadle nosit nebude.

Jedinou vadou na kráse je fakt, že (alespoň v recenzním titulu) tiráž neuvádí jméno výtvarníka Adolfa Lachmana, jehož obraz kongeniálně zdobí obal publikace: v romantické krajině jak z Navrátilových obrazů z 19. století přistávají podivní vetřelci, jacísi kovoví brouci s logy legendárních českých firem na bocích. Doplňme tedy tento nedostatek alespoň na tomto místě: dílo se jmenuje Mechobot pod Řípem, a kdo zná Lachmanovy animované počítačové hry, jako je Machinarium, jistě ví, o čem je řeč.

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...