8. června 2013 15:00 Lidovky.cz > Relax > Dobrá chuť

Výživová pyramida dává návod, jak zdravě jíst, říká odborník

Výživová pyramida poradí, jak správně jíst. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Výživová pyramida poradí, jak správně jíst. | foto: printscreen www.fvz.cz

PRAHA Výživová pyramida dává přehledný návod laikům, jak zdravě jíst. Složitá doporučení odborníků jsou v ní názorně zakreslena tak, že jsou na první pohled každému pochopitelná. Řekl člen Fóra zdravé výživy Pavel Suchánek. Desítky let stará pomůcka je aktualizovaná podle nejnovějších výživových poznatků a aktuálních zdravotních problémů české populace, v níž každý druhý váží víc, než by měl, dodal Suchánek.

"Vytvořili jsme aktualizovanou výživovou pyramidu, která odráží doporučení v rámci změn zdravotního stavu obyvatel ČR," uvedl. Zásadní novinkou podle Suchánka je to, že se víc než dosud zdůrazňuje pravidelnost konzumace zeleniny, ovoce a luštěnin, a naopak se upozorňuje na riziko nadměrné konzumace pečiva. V novém pojetí je pečivo rizikové.

Základem zdravé výživy má být zelenina a k tomu chleba jako velmi důležitý a rovnocenný partner. "Pečivo jako nejlevnější zdroj energie vyvolává rychle znovu pocit hladu a podporuje například riziko cukrovky a obezity, tak je snaha zdůraznit, že pečivo sice je důležité jako ostatní obiloviny, ale zelenina by měla být častější a její množství větší," řekl Suchánek.

ČTĚTE TAKÉ:

Pečivo se v nové pyramidě posouvá o stupínek výš, kde jsou potraviny méně doporučované. Nejvíc doporučené potraviny, včetně čisté vody, jsou v základně pyramidy, z nich více vhodné v levé části, méně vhodné v pravé části. Pyramida řeší i kvalitu tuků - zdůrazňuje konzumaci ryb a rostlinných olejů na úkor živočišných tuků. "Důležité je upozornění na omezení konzumace tzv. transmastných kyselin, to znamená ztužených tuků, které jsou v různých náplních a sušenkách," upozornil.

K využití tuků v jídelníčku doplnil, že pro vstřebávání některých vitamínů jsou tuky nezbytné. Zeleninu je vhodné opracovat na rostlinném oleji. Lykopen z rajčat, který chrání zdraví jako silný antioxidant, se uvolní, když se rajčata tepelně upraví na řepkovém nebo olivovém oleji.

"Syrová zelenina je základním zdrojem vlákniny, pokud ji bereme i jako zdroj vitamínů, minerálních látek, tak je potřeba většinou tepelná úprava, a tam je důležité, na čem lidé zeleninu upraví," shrnul odborník.

Pyramida je sestavena pro běžnou dospělou populaci, zhruba od 16 let výše. Je pro lidi zdravé, kteří si nejsou vědomi, že by trpěli civilizačními chorobami. Více na webu Fóra zdravé výživy www.fzv.cz.

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz