Během pouhých 40 hodin se přidalo k české iniciativě Energii lékařům skoro pět tisíc lidí. Tu spustil tým nadšenců, kteří chtějí zdravotníkům vyjádřit podporu a dodat jim energii, která dochází. Na dárcovské platformě Donio proto založili sbírku, kterou může finančně podpořit kdokoliv a odkudkoliv.
Tým průběžně rozváží energetické balíčky do 60 zdravotnických zařízení k 6284 zdravotníkům po celém Česku. Ambicí iniciativy je dodávat lékařům a sestřičkám energii do té doby, dokud bude potřeba. Ozývají se také další a další instituce, které mají o energetické balíčky zájem.
Jak nápad vznikl?Za nápadem stojí mladý vědec Jan Lukačevič z Akademie věd ČR, který s kolegyní Annou Fučíkovou se znepokojením sledoval zprávy o náročných podmínkách, ve kterých nyní zdravotníci pracují. Ministerstvo zdravotnictví ČR dodalo seznam pracovišť, se kterými se můžeme spojit a domluvit se na dílčích bodech zapojení. |
Hned v prvních hodinách po spuštění sbírky se strhla ohromná vlna solidarity. Po první noci bylo vybráno 250 tisíc korun. Za 40 hodin se pak vybrala požadovaná částka 2 miliony korun. „Stalo se něco neuvěřitelného, dali jsme si velký cíl vybrat finanční prostředky na 16 tisíc balíčků. Ale to, s jakou vervou se široká veřejnost zapojila, je neuvěřitelné. Je to nejen velká finanční podpora, ale i ohromně krásné gesto, které dokazuje, že si Češi uvědomují, jak fantastickou práci zdravotníci odvádí,“ říká Jan Lukačevič, který je autorem myšlenky podpořit české zdravotníky a který nyní vede tým více než dvaceti dobrovolníků.
„Dáváme projektu veškerý čas, energii a nadšení, pracujeme téměř nonstop. Nejsme ale korporace s velkým zázemím, pracujeme z našich obýváků, proto jsme se s pokorou rozhodli, že sbírku na pár dní pozastavíme, než budeme schopni odbavit první várku balíčků,“ dodává Lukačevič.
Co je v balíčcích?
Energetické balíčky jsou složené z potravin zejména českých výrobců, které by zdravotníkům kromě symbolické podpory měly dodat i to, co v současném boji potřebují nejvíce, tedy energii. Snahou je, aby složení balíčků pro zdravotníky bylo pestré a splňovalo hygienická kritéria. „Rozhodli jsme se, že nebudeme jména značek uvádět, protože se k nám dostávaly i zprávy, že se jedná o levný marketing daných firem. Tomu se bráníme, naše motivace je opravdu nezištná,“ říká Lukačevič.
Peníze jsou potřeba na přípravu balíčků a nejnutnější náklady. „Vždy se ale snažíme domluvit nejlepší možné podmínky, protože si příspěvků od dárců neskutečně vážíme, proto s rozpočtem hospodaříme maximálně citlivě. Některé firmy poskytly své produkty zdarma či za náklady, jiné se starají o logistiku,“ dodává Veronika Hájková.