23. prosince 2017 18:00 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Jak si užít vánoce a neztloustnout? Proti nadváze pomáhá i rychlá chůze

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Pečte asi 12-15 minut, až jsou perníčky zlatavé a začnou vonět. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pečte asi 12-15 minut, až jsou perníčky zlatavé a začnou vonět. | foto: Martina Mazalová

Polovina dospělých Čechů trpí nadváhou nebo obezitou. Jak si mohou užít vánoční atmosféru a neztloustnout? Klíčové je zvážit se už před Vánoci, radí Martin Matoulek z Obezitologického centra 3. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice a 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a kondičního střediska VŠTJ Medicína Praha.

„Zhubnout o vánočních svátcích se asi hned tak někomu nepovede, důležité je však nepřibrat,“ dodává.

Jestliže budete chtít toto realistické předsevzetí dodržet, pak vám nezbude než kritickým okem přehodnotit osvědčené sváteční recepty. A kromě toho se zamyslet i nad tím, jak budete volné dny trávit. Konec roku ohrožuje totiž nejen naši hmotnost, ale i zažívání a celkový zdravotní stav. Zátěžové období přitom začíná už na začátku prosince pečením vánočního cukroví a mikulášskou nadílkou a končí až po Novém roce.

Nejde tedy ani zdaleka o ojedinělou oslavu, ale o měsíční vybočení z běžného režimu. Podle zkušeností odborníků v průběhu tohoto období lidé přiberou v průměru asi tři kilogramy, někdy však až šest či osm kilogramů. Nejčastěji za to může nejen přemíra cukru a živočišných tuků na svátečním jídelníčku, ale i nedostatek pohybu.

Vosí hnízda (ilustrační foto)
Malí rošťáci jsou variantou slepovaného cukroví

„Když lidé nakupují na Vánoce, měli by číst etikety,“ radí těm, kteří nechtějí riskovat nárůst hmotnosti, Marie Nejedlá z Centra podpory veřejného zdraví Státního zdravotního ústavu. „A při přípravě vánočního cukroví se mohou poohlédnout po zdravějších recepturách.“

Zaostřeno na tuky a cukry

Pečlivě studovat na etiketách bychom měli zejména obsah jednoduchých sacharidů, jejichž denní příjem by podle nejnovějších doporučení Světové zdravotnické organizace neměl překročit dávku 24 až 30 gramů, což odpovídá asi šesti či sedmi kostkám cukru.

Důležité je zaměřit pozornost také na tuky, bez nichž se při přípravě vánočních pokrmů jistě neobejdeme. Jejich příjem by však neměl být vyšší než 60 až 80 gramů na den. Hlídat je přitom zapotřebí i takzvané skryté tuky, které konzumujeme prostřednictvím tučných masných, mléčných a pekařských výrobků.

Nezáleží ovšem jen na tom, co jíme, ale také jaké množství zkonzumujeme. Pár vanilkových rohlíčků po večeři nám určitě neublíží tolik jako mísa cukroví, kterou každý večer spořádáme u televize.

„Ženy by měly péct vánoční pečivo z dávek, které se běžně uvádí v kuchařkách, a ne z kila mouky jeden druh,“ radí doktorka Nejedlá „Vhodné je ukládat pečivo do lednice, chladu nebo mrazicího boxu v menších krabičkách, které mohou servírovat na stůl postupně.“

Tradiční sladkosti je dobré občas proložit ovocnými saláty, jež jsou zdrojem vitamínů, minerálů a vlákniny. Vhodným doplňkem svátečního stolu jsou také ořechy obsahující zdraví prospěšné nenasycené mastné kyseliny. Ovšem pouze ty, které nejsou „vylepšené“ třeba jogurtovou polevou, jež obvykle obsahuje velké množství cukru a s jogurtem většinou nemá nic společného.

Pohyb není jen sport

Nechceme-li přibrat, neměli bychom ani o vánočních svátcích zapomínat na pohyb. „Stačí už rychlá chůze, kterou zvládnou i starší lidé s určitými zdravotními problémy, “ říká doktorka Nejedlá. „Do pohybových aktivit se ale započítává i odhrabávání sněhu nebo úklid domácnosti.“

Fyzická činnost přitom prospívá nejen diabetikům a obézním lidem. Studie prokázaly také její příznivý vliv u pacientů se srdečním selháním, vysokým krevním tlakem, či zvýšenou hladinou cholesterolu. Osvědčuje se i v prevenci nádorových onemocnění a osteoporózy nebo v terapii depresivních poruch. Studie, která proběhla před 15 lety, navíc prokázala, že je lepší mít mírnou nadváhu a věnovat se pravidelně pohybu, než si úzkostlivě držet hmotnost, ale nemít dostatek pohybové aktivity.

„Dokonce se ukazuje, že zdatnost je nejlepší prognostický faktor pro budoucnost, zvláště u se niorů nad 60 let,“ říká doktor Matoulek . „I proto bývá u lidí s menší obezitou daleko významnější zvýšení zdatnosti, než když drží redukční diety.“ Většina lidí, která zvýší svou kondici, pak podle jeho slov i lépe toleruje diety. Být v pohybu i o Vánocích se proto určitě vyplatí.

IVANA MATYÁŠOVÁ
  • 4Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!