130 let

Z ostudy Prahy je výkladní skříň

Česko

Nádraží Florenc – Rekonstrukce areálu výrazně snížila kriminalitu

Na autobusovém nádraží Praha-Florenc se včera otevřela nová odbavovací hala za 70 milionů korun.

Interiér se podobá moderním letištním prostorám.

PRAHA Ještě před rokem se člověk na autobusovém nádraží na Florenci pomalu bál odskočit si na záchod. Při čekání na autobus měli cestující co dělat, aby uhlídali všechna zavazadla a kapsy před zloději. Zajít si v klidu na kávu? Téměř nemožné.

To se ale počínaje včerejškem změnilo. Firma ČSAD Praha holding tu otevřela pro cestující novou, moderní odbavovací halu, která má s tou starou společné snad jen to, že je také na Florenci.

Hala lidem kromě příjemného zázemí nabízí obchody, restaurace, fastfoody, bankomaty a úschovnu zavazadel. V prostorách je klimatizace a jsou neustále pod dohledem kamer. Prostor je také hlídán policií. „Není tomu tak dávno, co nejenom autobusové nádraží Florenc, ale i Hlavní nádraží nebyly tím místem, kterým bychom se mohli chlubit,“ řekl při včerejším slavnostním otevření budovy primátor hlavního města Pavel Bém. Se starou podobou Florence odcházejí i nejrůznější pochybné existence, které tu měly svá útočiště.

S výstavbou nové haly na Florenci se snížila meziročně kriminalita na tomto největším autobusovém nádraží v republice o 82,9 procenta. Zatímco v období od ledna do března roku 2008 bylo oznámeno 82 přestupků či trestných činů spáchaných neznámými pachateli a zadrženo 11 hledaných osob, ve stejném období letošního roku bylo oznámeno pouze 14 takových přestupků. Jednalo se především o kapesní krádeže.

Stará hala zůstane i nadále v provozu, na celkovou rekonstrukci nemá firma peníze. Firma ČSAD Praha holding stavbu zahájila loni v říjnu podle návrhu brněnského architektonického ateliéru Hrůša a spol. Má rozlohu přes jeden hektar. Stavbě museli ustoupit trhovci se stánky s občerstvením a textilem. „V rámci nové odbavovací haly mají cestující k dispozici 20 nových pokladen, infocentrum o dopravních spojeních s velkoplošnou obrazovkou či moderní dotykový infopult pro samostatné vyhledání dopravního spojení,“ uvedl Pavel Vráblík, generální ředitel ČSAD Praha holding, která autobusové nádraží provozuje.

Cestující mohou nyní také využít obchod s novinami a časopisy. Velkým přínosem pro nádraží jsou také nové toalety přímo v hale. Celý prostor budovy je hodně inspirován klasickými letištními halami. Zajíždět k ní budou moci i vozy taxislužby. Hala je vybavena i navigačním zařízením pro nevidomé. To jim má umožnit bezpečný pohyb v prostoru areálu autobusového nádraží. Podlaha v hale je žulová kvůli větší odolnosti vůči těžkým zavazadlům a velkému pohybu cestujících.

Zanedbaný prostor, který pro odbavení sloužil doposud, ale uzavřen nebude. „Není to tak, že by nová hala nahradila starou. Ta starší zůstává nadále v provozu,“ řekl Vráblík. Ve starých prostorech zůstanou i informace a toalety. Na celkovou rekonstrukci zatím firma nemá peníze, podle Vráblíka nyní ČSAD Praha holding připravuje koncepci, jak zásadním způsobem opravit celé nádraží. „Není to otázka nejbližšího období, je to opravdu vize, která se dá realizovat v horizontu deseti až patnácti let. Jde o velké peníze, nesrovnatelné s tím, co stála nová hala,“ dodal Vráblík.

***

Ve starých prostorech zůstanou i informace a toalety. Na celkovou rekonstrukci zatím firma nemá peníze.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás