6. března 2015 6:29 Lidovky.cz > Zprávy > Dobrá chuť

Nesnídáte? Zaděláváte si
na obezitu, varuje lékařka

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Instatní kaše? Připravte si raději domácí. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Instatní kaše? Připravte si raději domácí. | foto: Shutterstock
PRAHA Hektické životní tempo se podle odborné garantky iniciativy Vím, co jím lékařky Václavy Kunové dá skloubit se správným stravováním. Příjem potravy by měl být během dne vyvážený, čímž se předejde večernímu přejídání. Snídaně by měla tvořit 20 až 25 procent denního příjmu, oběd 30 až 35 procent.

Chybou je vynechat večeři, která by měla být dvě až tři hodiny před ulehnutím. Kdo si myslí, že vynecháním večeře zhubne, podlehl výživovému mýtu. „Kdo se chystá ulehnout až před půlnocí, může bez obav povečeřet kolem osmé. Kdo jde spát hladový, dobře se nevyspí. Kvalita spánku je nízká, protože v noci se organismus regeneruje a potřebuje energii,“ vysvětlila.

Tuky do zásoby

Hladový organismus si ukládá tuky do zásoby. Navíc pokud člověk hladoví celou noc, klesne mu hladina cukru v krvi, což není dobré pro mozek. Ten pracuje i přes noc a cukr je nezbytný pro jeho dobré fungování.

Bez snídaně má člověk v druhé půli dne větší hlad. Stoupá riziko nadváhy, narušena bývá i výkonnost a soustředění. Vyplatí se přidat třeba do müsli banán, protože obsahuje triptofan, z něhož si tělo vyrábí tzv. hormon dobré nálady. Po snídani by měla následovat dopolední svačina, stejně jako po obědě odpolední svačina. Obě dohromady by měly tvořit 20 procent denního příjmu. Svačiny udržují stabilní hladinu cukru v krvi, zabraňují náhlým pocitům hladu a přejídání.

Jezte pomalu

V pravidelném jídelním rytmu je podle Kunové důležitý oběd. „Kdo má chuť si dát jídlo, které zrovna neodpovídá zásadám zdravého stravování, jako třeba pečenou kachnu nebo sladký dezert, měl by si ho dát právě v poledne,“ poradila. 

Jídlo (ilustrační foto)

Po takovém obědě je ale většina lidí pro duševní práci nepoužitelná, je proto lepší si tučnější jídlo dopřát ve dni volna. Důležité je jídlo pomalu a důkladně rozkousat. V žaludku se tvoří hormon hladu ghrelin, který způsobuje, že při pomalejším jezení má člověk rychleji pocit zasycení. Když se jídlo hltá, žaludek nestihne hormon vytvořit, pocit sytosti se nedostaví, a člověk se přejí.

ČTK, apeAlena Pecháčková
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz