Maďarská metropole uvedla čtvrtou linku metra do provozu v pátek. Vede z vlakového terminálu Kelenföld na jihozápadě města ke nádraží Keleti ve východní části Budapešti. Tato konečná stanice je zároveň přestupem na linku číslo dvě spojující východ a západ metropole.
V kontrastu s řadou zastaralých stanic na původních trasách je nová trasa vedle soudobého designu stanic pozoruhodná především moderními technologiemi. Zřejmě nejvýraznější novinkou je fakt, že díky modernímu řídícímu a navigačnímu systému budou vlaky na trase jezdit bez strojvůdců - ačkoli ve zkušební době přibližně prvního roku provozu řidiči v kabině pro jistotu budou.
Nová trasa je dlouhá 7,3 kilometrů a zvyšuje celkovou délku budapešťské podzemní dráhy na více než 38 kilometrů. Výstavba linky přišla na 452,5 miliardy forintů (téměř 40 miliard korun) a Budapešť ji za přispění maďarského rozpočtu a evropských fondů stavěla osm let.
Orbán sbírá body
"Budapešť bude hrdým hlavním městem, jestliže se vydá cestou ambiciózních projektů, což může dosáhnout jedině tehdy, když najde způsob, jak spolupracovat s vládou," zdůraznil během svého proslovu Orbán roli kooperace své pravicové vlády s budapešťskou radnicí, kterou rovněž ovládá premiérova strana Fidesz.
ČTĚTE TAKÉ: |
Orbán před volbami, v nichž je jeho strana podle průzkumů největším favoritem s odhadovaným ziskem přes 30 procent hlasů, stupňuje svou mediální aktivitu a "obdarovává" Maďary řadou výdobytků, které se tradičně vyrojily v tomto období.
Minulý týden v úterý premiér otevřel novou továrnu firmy Lego, ve středu představil národu stříbrný poklad z dob antického Říma, který údajně před lety patřil Maďarsku a Orbánova vláda jej nyní koupila zpět. Ve čtvrtek pak symbolicky přestřihl pásku u plynovodu ze Slovenska, který Maďarsku zajišťuje přísun plynu ze severní Evropy.