„Škoda má i nadále všechny předpoklady k růstu i v letošním roce. A to nejen na českém trhu,“ předpověděl bývalý šéf mladoboleslavské automobilky Vratislav Kulhánek.
„Má kvalitní a designově povedené modely připravené na příští roky, zkušené a kvalifikované zaměstnance, širokou paletu motorů i převodovek. Toto všechno pod výborným vedením v čele s doktorem Vahlandem mne vede k přesvědčení, že 1,5 milionu vyrobených a prodaných vozů v roce 2018 je reálných,“ dodal.
Loni se prodalo v Česku podle Svazu dovozců automobilů (SDA) o 16,7 procenta více aut než v předcházejícím roce. Tohle se ale letos jen stěží zopakuje. Nejžádanější byla Škoda s podílem 30,2 procenta (58 091 vozů), následoval Hyundai s 9,8 procenta (18 934), pak Volkswagen, Ford, Dacia, Peugeot, Opel, Kia, Renault a Seat.
První desítku nejprodávanějších aut opanovala Škoda, obsadila přední tři místa (Octavia, Rapid, Fabia) a ještě sedmou (Yeti) a osmou příčku (Superb). Na čtvrtém místě byl VW Golf, na šestém Ford Fiesta.
Tři zástupce mezi nejlepšími měl Hyundai (i30, ix20, i20). Letos se zcela jistě prosadí ještě více nová Fabia a Superb (ten zažije premiéru v únoru. Velké ambice má i druhý Hyundai.
„S minulým rokem jsme spokojeni. Zaznamenali jsme šestnáctiprocentní nárůst. Nebylo to dáno zázračným úspěchem jednoho modelu, ale podílela se na tom celá naše modelová řada. Pro rok 2015 si myslíme, že potenciál růstu zde stále je, hlavně mezi firemními zákazníky,“ řekl Jakub Tomáš, prodejní ředitel Hyundai ČR.
ČTĚTE TAKÉ: |
Nejvíc se loni kupovaly vozy nižší střední třídy (26 procent), pak malé (18 procent) a terénní vozy (17 procent). Co do provedení karoserie bylo loni na prvním místě kombi s 26,3 procenta. Podobně by tomu mělo být i letos.
Očekávat lze i dominanci bílé barvy, loni ji mělo téměř 30 procent prodaných nových vozů, ostatní barvy se pohybovaly kolem deseti procent (červená, šedá). Svou roli sehrálo nejen to, že bílá je nabízena často jako základní barva za nižší cenu, ale i její trvalá módní obliba.
Očekává se, že i nadále budou tuzemským statistikám vévodit vozy s motory benzinovými (loni 55,5 procenta) a naftovými (41,7 procenta).
Plyn a hybridy
Další vzestup se očekává u prodejů aut s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Ty už mají podle statistik organizace JATO Dynamics v Česku tržní podíl 0,72 procenta.
Před námi jsou v tomto směru jen Itálie a Švédsko. Na stlačený zemní plyn jezdí jedno ze sta nově registrovaných aut v Česku.
Naopak zanedbatelné budou prodeje elektromobilů a hybridů, byť se hlavně Toyota snaží s nimi výrazněji prosadit. Letos chce prodat v Česku dvakrát více vozů s hybridním pohonem než v roce 2014.