Vlaky Českých drah směr Berlín žene starší mašina řady 371. V Drážďanech je však musí přepřahat. Modernější stroj označený jako 380, zvaný Zátopek, zatím na prestižní linku nenasazují.
„Lokomotivy od Škody Transportation do Drážďan mohou na výjimku, ale ne dál. Předpokládáme, že by do Německa začaly jezdit během letošního roku. Ale neumím říct kdy,“ připustil trvající komplikace mluvčí drah Radek Joklík. Firma podle něj s partnery z Deutsche Bahn v těsném kontaktu a nepříjemnou situaci řeší.
Trestný čin v arbitráži se Škodou? České dráhy vytasily trestní oznámení |
Joklík také zdůraznil, že český dopravce smlouvu nijak neporušuje. Nicméně faktem je, že společný projekt počítal od začátku s nasazením moderních lokomotiv a vagonů. Mimochodem: dodávka repasovaných vagonů z továrny Pars Nova (šumperský podnik vlastněný Škodou Transportation - pozn. red.) je také mírně opožděná.
V případě lokomotiv jde stále o stejný problém, který trvá už mnoho měsíců. Totiž: lokomotiva řady 380 od Škody má sice povolení od Spolkového drážního úřadu (EBA), jenže v jeho rozhodnutí z 20. května loňského roku zároveň stojí, že nesplňuje normy pro mezní zatížení kolejí.
PRESTIŽNÍ KOLEJE
|
„Navzdory úspěšné homologaci u spolkového úřadu EBA nemůže být lokomotiva využitá k naší spolupráci z důvodu chybějícího schválení od DB Netz,“ popsali manažeři Wolfgang Weinhold a Stefan Daumüller v dopise z 25. září loňského roku. DB Netz je německý správce tratí, obdoba tuzemské Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
Právě ve výše zmíněném dopise zástupci Deutsche Bahn vyjádřili znepokojení nad stavem i údajnou nespolehlivostí Škody Transporation. Vadilo jim hlavně zpoždění dodávky repasovaných vagonů. Zástupci plzeňské strojírny už tehdy v reakci na dopis uvedli, že zpoždění dodávky vozů je jen mírné.
Od problémů s německým „razítkem“ pro Zátopka pak dali ruce pryč. Podle nich záležitost skončila loni v květnu, když předali Českým drahám povolení k provozu v Německu od tamního drážního úřadu EBA. „Podle našeho názoru tím naše společnost své závazky, vyplývající ze smlouvy s Českými drahami, naplnila. Zdůrazňujeme, že je třeba rozlišovat mezi povolením k provozu a mezi dohodnutím podmínek o přístupu na trať se správcem infrastruktury (DB Netz). Dohodnutí podmínek přístupu na trať není věcí výrobce,“ vzkázal na podzim mluvčí Škody Transportation Michal Tobrman.
Situace je zároveň pikantní z toho důvodu, že Škoda Transporation, dvorní dodavatel Českých drah, v listopadu vyhrála nad státním dopravcem mnohaletý arbitrážní spor týkající se zpožděné dodávky právě těchto lokomotiv řady 380.
Zástupci Deutsche Bahn zatím navenek zůstávají klidní.
„Vzhledem k modernizačnímu procesu na lince Praha - Berlín - Hamburk jsme v úzkém kontaktu s oběma partnery, Českými drahami a MÁV Start (maďarský národní dopravce zajišťující jeden z vlakových párů – pozn. red.) a podporujeme je v dosažení co nejdřívějšího nasazení zmodernizovaných vozů,“ uvedla mluvčí DB Susanne Schulzová.