Elektronické mýtné platí v Německu kamiony nad 12 tun, a to v průměru 17 centů (asi 4,30 Kkorun) za kilometr. Nově se tato povinnost bude vedle dálnic vztahovat na více než 1100 kilometrů takzvaných spolkových silnic (Bundesstrassen), které jsou postaveny v dálničním stylu a jsou napojeny na dálnice. Seznam nově placených úseků je například na webu www.mauttabelle.de.
ČTĚTE TAKÉ: |
'Je to krok správným směrem'
"Zpoplatnění čtyřproudých spolkových silnic od 1. srpna je krok správným směrem," řekl předák svazu měst a obcí Gerd Landsberg. "Střednědobě ale musí přijít placení mýta zejména za nákladní dopravu na všechny silnice, aby na příjmech měly podíl i obce, pod které se 460 tisíci kilometry spadá největší silniční síť v Německu," dodal. V opačném případě podle něj hrozí další omezování investic do komunálních komunikací.
Německý ministr dopravy Peter Ramsauer slíbil, že nově získané peníze dá jeho úřad na stavbu moderní silniční infrastruktury, která bude hlukem z provozu méně zatěžovat okolí. To, zda kamiony budou povinnost dodržovat, má podle něj kontrolovat 35 přenosných radarů. Při jejím porušení bude řidiči hrozit pokuta 200 eur (5000 korun) a přepravci 400 eur (10 tisíc korun).
Nové opatření se dotkne i českých dopravců
Sdružení autodopravců Česmad Bohemia už dříve varovalo, že nové opatření v Německu se dotkne i českých dopravců, kteří budou nuceni nárůst nákladů zřejmě promítnout do cen. Podle statistik společnosti Toll Collect, která má v Německu výběr mýta na starosti, patří Česko mezi pětici zemí, ze kterých pochází největší počet palubních jednotek.
V posledních dvou letech vybralo Německo na mýtném podle údajů tamního ministerstva dopravy vždy okolo 4,5 miliardy eur (114 miliard korun). Pro osobní dopravu tam dálnice ani jiné komunikace na rozdíl od Česka zpoplatněny nejsou. Ramsauer už v minulosti několikrát připustil nutnost zavedení dálničního mýta i pro ni, kancléřka Angela Merkelová to ale doposud striktně odmítala.