Přestože je stále dost konzervativních Čechů, kteří na papírové mapy nedají dopustit, oslovit mladší ročníky se kartografům příliš nedaří. „Novou generaci, která v těchto technologiích vyrůstá a klasickou mapu snad ani neviděla, přesvědčíte opravdu těžko,“ míní například Karla Kršák z nakladatelství SHOCart.
Mapy pro motoristy a turisty už před lety ohrozil smělý nástup GPS navigací. Čím dál tím víc ale roste obliba hlavně mobilních aplikací, které v sobě kombinují satelitní navigaci s tipy pro cestovatele a přímým odkazem na sociální sítě. Opomenout nelze ani podobě rychle se rozvíjející trh elektronických čteček.
ČTĚTE TAKÉ: |
„Segment cestovních průvodců zatím nástup nových technologií příliš neovlivnil. Zkušebně jsme převedli několik průvodců do formátu e-kniha, ale jejich prodeje jsou zatím proti papírových verzím mnohonásobně nižší,“ říká Martin Kolář z nakladatelství Svojtka, které vydává mimo jiné legendární průvodce Lonely Planet.
Klasická podoba průvodců podle něj přežije, protože je stále mnoho „zarytých konzervativců“, kteří na papír v ruce nedají dopustit. „Nicméně u papírových map je předpoklad snížení jejich prodejů o významné procento celkem pravděpodobný,“ dodává Kolář.
Vyšší DPH i dotace EU
Do karet nehraje klasickým "cestovním formátům" ani aktuální daňová politika vlády. „Nezapomeňte na DPH, protože ta byla 9 procent, nyní je 14 procent a pravděpodobně vzroste na 17,5 procenta. Hlavně to ovlivňuje zájem o mapy a průvodce,“ míní Tomáš Lejsek, šéf marketingu významného prodejce map a průvodců Kiwi. I proto řada knihkupců nabízí vedle klasických map také příruční satelitní navigace.
Prodej map ale dusí paradoxně také jejich masová výroba. Podle Karla Kršáka lze v mnoha informačních střediscích po celé Evropě sehnat plány a mapy úplně zadarmo, protože jsou dotované z fondů EU. „Lidé začali šetřit na všem, co nutně nepotřebují,“ stěžuje si nakladatel.
Nová generace mapu snad ani nevidělaPřesvědčit mladé lidi o výhodách tradičních map je podle Karla Kršáka z nakladatelství SHOCart velice těžké. „Češi jsou pružnější, rychleji reagují na trendy,“ říká v rozhovoru pro server Lidovky.cz. Lidovky.cz: Projevil se nástup nových technologií v zájmu zákazníků o papírové publikace? Lidovky.cz: Máte recept na to, jak se s elektronickou konkurencí vypořádat? Lidovky.cz: Je Česko v tomto odvětví nějak specifické? Lidovky.cz: V čem podle Vás spočívá výhoda tradičních "papírových" map a průvodců oproti novým médiím? Lidovky.cz: Jakou očekáváte budoucnost, přežijí tradiční mapy v éře internetu? |