130 let
Kytice tulipánů (ilustrační foto)

Kytice tulipánů (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Kupujeme více květin. Na průměr Evropské unie ale nemáme

Ekonomika
  •   15:14
PRAHA - Prodej květin v Česku v posledních letech roste. Loni za ně každý Čech zaplatil v průměru 953 korun, což bylo o 7,5 procenta více než v roce 2010. Oznámil to předseda Svazu květinářů a floristů České republiky Jiří Horák. Pořád jich ale kupujeme méně, než činí průměr Evropské unie.

Jako problém Horák vidí, že na růstu poptávky po květinách má podíl především dovoz, který se loni meziročně zvýšil o 14 procent na 2,7 miliardy korun. Téměř dvě třetiny tvořil import z Nizozemska.

Květiny z dovozu zlikvidovaly domácí konkurenci

Právě levné dovozy květin na začátku 90. let minulého století téměř zlikvidovaly domácí konkurenci. Velká zahradnictví krachovala a drobní producenti květin se tímto oborem již neuživili.

Díky rostoucí poptávce po květinách, ale také zásluhou dotací z Programu rozvoje venkova na obnovu skleníků a fóliovníků se podařilo oboru doslova vstát z popela. Na rozdíl od některých jiných zemědělských odvětví vykazuje česká květinářská produkce od druhé poloviny 90. let růst. Loni meziročně vzrostla o tři procenta na 1,87 miliardy korun.

Květináři přešli k pěstování hrnkových a záhonových květin

Růst produkce je doprovázen také změnou její struktury. Čeští květináři přešli Z klimatických a ekonomických důvodů od řezaných květin k pěstování rostlin hrnkových, záhonových a balkónových. "Pro nás jsou nejdůležitější ze začátku roku primule, potom na to navazují balkonové rostliny, letničky do měst a obcí, chryzantémy na Dušičky a na Vánoce poinzécie," vyjmenoval Horák květiny, které jsou pro květináře v průběhu roku nejdůležitější.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Obchodní řetězce o květinářství nic nevědí

Většina výpěstků českých květinářů se dnes prodá prostřednictvím obchodních řetězců. Přestože marže obchodníků z prodeje květin dosahuje podle statistiky svazu kolem tří miliard korun ročně, chybí při prodeji v supermarketech často poučený personál, který by dokázal zákazníkovi poradit, jak se o květiny dál starat. "Obchodní řetězce prodají, dodají, ale nic víc," podotkl Horák.

To by chtěli tuzemští pěstitelé do budoucna změnit a větší část své produkce prodávat prostřednictvím vlastních malých prodejen nebo stále přibývajících zahradnických center.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás