"Přestože se jedná o vozy z počátku 80. let, budou znamenat zvýšení kultury cestování na rychlících z Prahy přes Plzeň do Chebu," uvedl náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek.
Šrot nebo dobrá koupě?Vozy typu Z1 Bmz 21-70 500 až 594 ÖBB byly vyrobeny v letech 1980 až 1982 v rakouské vagónce SGP. Jsou určeny pro provoz na mezinárodní železniční síti rychlostí až 160 km/h. Cena srovnatelného nového vozu se pohybuje okolo 30 milionů Kč a obdobného vozu pro rychlost až 200 km/h s klimatizací kolem 50 milionů Kč. |
Jednodušší bude také nástup do vozů a průchod mezi vozy díky posuvným dveřím ovládaným madly. Zvýší se také bezpečnost cestujících, neboť tento typ vnějších dveří je centrálně zavíraný a za jízdy blokovaný proti otevření. Systém vlakového rozhlasu umožní vlakovému doprovodu informovat cestující o zastávkách a mimořádnostech při cestě.
U všech vozů se předpokládá postupné vykonání příslušných revizí a dílčích oprav, přečalounění sedaček a provedení vnějšího nátěru v barvách Českých drah. První z vozů by měly být nasazeny do provozu ještě v letních měsících a přibližně do konce roku se předpokládá, že bude do provozu nasazen jejich plný počet.
Modernizace pomalu ale jistě
České dráhy v současné době nasazují do provozu také první z 58 modernizovaných vozů pro vlaky EuroCity a InterCity z ŽOS Trnava. Tyto vozy jezdí na spojích z Bohumína do Prahy nebo z Prahy do Bratislavy a Budapešti.
Zároveň jsou do provozu postupně uváděny revitalizované vozy z podniku JANOZA CZ. Tyto vozy jezdí na rychlících Cheb – Ústí nad Labem – Praha a mezi Českými Budějovicemi a Prahou přes Příbram. Na trati České Budějovice – Tábor – Praha budou uvedeny do provozu v průběhu roku. Revitalizací projde během letošního roku 110 rychlíkových vozů různých typů.