130 let

Odkazovat v reklamě na 11. září stále provokuje.

Reklama vzbudila poprask připomínkou 11. září, nikdo se k ní nehlásí

Média
  •   17:48
Velký ohlas a vlnu kritiky vyvolala reklama signovaná Světovým fondem na ochranu přírody, která se na přelomu srpna a září masově rozšířila po internetu. Fond se ale kategoricky brání: "My ji na triku nemáme."

Blogy mezinárodní reklamní komunity zaplnily začátkem září rozhořčené komentáře namířené proti Světovému fondu na ochranu přírody (World Wildlife Fund - WWF) a jeho údajné poslední kampani, vybízející ke zodpovědnému nakládání s planetou Zemí.

Reklama, ve které se letadla slétají na Manhattan jak Hitchcockovy ptáci, nese slogan: "Tsunami zabilo stokrát víc lidí než 11. září." Pod ním menším písmem následuje sdělení: "Planeta je krutě všemocná. Respektujte ji. Zachovejte ji." Kampaň má přitom jak tiskovou, tak i video podobu.

Podle internetového reklamního archivu Advertolog vytvořila kontroverzní vizuál agentura DDB Brasil, která coby svého klienta uvedla izraelskou pobočku zmíněného fondu WWF. Fond však včera vydal oficiální tiskovou zprávu, ve které odsoudil reklamu jako nechutnou a jednoznačně odmítl, že by byl zodpovědný za její rozšíření.

"WWF nikdy neschválil vytvoření ani zveřejnění této reklamy. Její koncept jsme zamítli jako celek, nikdy neměla spatřit světlo dne," uvedl mimo jiné fond.

Jako nejpravděpodobnější "pachatelé" se tak nyní jeví lidé zevnitř reklamní agentury, kteří zamítnutý návrh vynesli na internet. Podobný případ se nestal poprvé. V roce 2006 dostali dva zaměstnanci čínské pobočky mezinárodní reklamní sítě Saatchi & Saatchi výpověď, protože vystavili na internet fotku hroutících se věží a přidali k ní z legrace reklamní slogan: "Z Lega si to postavíte znovu." Síť pak vydala oficiální prohlášení, kde se za tento vtip svých bývalých kreativců omluvila.

Od agentury DDB Brasil se však pravděpodobně podobné vyjádření čekat nedá. Provokujícími kampaněmi je totiž proslulá. 

Autor: Jaroslav Krupka
  • Vybrali jsme pro Vás