Nejčastějšími prohřešky byly stočené tachometry, nepravdivé údaje o počtu majitelů nebo neúplné informace při uzavírání kupních smluv. Kontroloři také zjistili, že vozidla jsou často nabízena do komisního prodeje v zastoupení třetí osoby, čímž se prodávající snažili vyhnout jakékoli odpovědnosti za případné vady.
Záhada jménem SUV. Jsou malé, drahé a zákazníci je chtějí čím dál víc |
Inspektoři v rámci kontrolní akce postupovali tak, že byl nejprve proveden monitoring a vytipování ojetých vozidel, u kterých bylo podezření, že informace o jejich stavu a počtu najetých kilometrů neodpovídají skutečnosti. Některá vozidla byla posuzována v součinnosti se soudními znalci z oboru dopravy.
K nejzávažnějším zjištěním došlo v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. V obou případech šlo o uvedení nepravdivého údaje o počtu najetých kilometrů u Škody Octavie. V prvním případě byl stav kilometrů na palubní desce u Octavie 1,9 TDI ke dni kontroly 167 123 kilometrů a přitom ze znaleckého posudku a z dostupných informačních záznamů vyplynulo, že již v prosinci 2011 byl proveden servisní úkon při stavu 311 738 kilometrů.
U Octavie RS 2,0 TDI byl v nabídce uvedený stav tachometru 225 068 kilometrů, posudek ale ukázal provedení opravy již v únoru roku 2015 při stavu 323 652 kilometrů.
Přes autobazary a další obchodníky se v tuzemsku ročně prodá přes 300 tisíc ojetých aut, což je zhruba polovina celkového počtu vozů z druhé ruky, které změní majitele.