Česká národní banka čelí náporu stížností na směnárny. Letos jich dorazilo už 135 - nejčastěji na pražské provozovny. Jde především o nedostatečné informování klientů.
"Přístup směnáren ke klientům není v řadě zjištěných případů seriózní. ČNB čelí situaci nejen důslednějším dohledem a četnějšími kontrolami, ale podporuje i samoregulační snahy směnáren. Nezapomínáme ani na informování veřejnosti a posilování finanční gramotnosti," uvedl člen bankovní rady Jiří Rusnok.
Problém je z hlediska pověsti a turistického ruchu citlivý i pro hlavní město.
"Jsme připraveni s ČNB spolupracovat na všech racionálních opatřeních a zvažujeme i vlastní aktivity, například mobilní aplikace nebo jiné možnosti, jak poskytnout uživatelům směnáren větší jistotu a garanci poctivosti," řekl pražský primátor Tomáš Hudeček.
Ochrana klientů
V listopadu 2013 vstoupila v platnost nová úprava zákona o směnárenské činnosti, která ochranu klientů posílila. Nezákonnému jednání některých směnárníků však nezamezila.
V roce 2013 udělila ČNB směnárníkům pokuty za celkem 916 000 korun, v roce 2012 to bylo 1,654 milionu korun. Vedle pokut může ČNB směnárníkům uložit i nápravné opatření směřující k odstranění nedostatků. V pravomoci centrální banky ale není rozhodnutí o odškodnění pro klienty. Ti se se svými nároky musí sami obrátit na soud.
"Lidé by měli být vždy obezřetní a nespoléhat pouze na ústní sdělení. Důležitým pravidlem úspěšné směny je nevydat směnárníkovi peníze dříve, než budou předány předsmluvní informace, v nichž bude jasně stanovena výše kurzu a poplatků," upozornil Rusnok.
Pravidla úspěšné směny zveřejnila Česká národní banka v desateru pro klienta směnárny a kalkulačku s kurzy vyhlašovanými ČNB lze nalézt v mobilní aplikaci České peníze.