Náklady na obě trati nejsou velké, Arrivu vyšly zatím na stovky tisíc korun. I proto její český šéf Daniel Adamka věří, že tento přírůstek k podnikání může být do konce tohoto roku ziskový.
Ke spokojenosti mu ale chybí to, že se Arrivě nepodařilo pro trať do Benešova získat dotace od Prahy a Středočeského kraje. To by znamenalo podstatně klidnější a jistější podnikání. „Nová jednání jsme zatím nezahájili. Chceme nejprve ukázat, že to může fungovat a že máme produkt, který je pro cestující zajímavý. Věříme, že bychom pak mohli Středočeský kraj přesvědčit,“ popisuje Daniel Adamka, který firmu vede bezmála dva roky.
Pro případ, že by se mu podařilo vkročit do dotované sítě, už má v hlavě pokračování z Benešova do Vlašimi či Sedlčan.
DO BENEŠOVA A TRENČÍNA
|
Lidovky.cz: Co se změnilo, že si opět bez dotací troufáte na příměstskou linku z Prahy?
Pro komerční využití byla trasa do Kralup příliš krátká. Výhoda zrychleného spojení tedy nebyla tak velká jako u linky do Benešova, v níž vidíme větší potenciál. Systém Pražské integrované dopravy nyní zasahuje na této trati do Čerčan, dále do Benešova platí už jen tarif Českých drah.
Lidovky.cz: Je vaší hlavní konkurenční výhodu to, že budete z Benešova na pražském Hlavním nádraží o dvanáct minut rychleji než osobní vlaky Českých drah (63 minut)? Mimo Prahu zastavíte jen v Čerčanech, Stránčicích a Mnichovicích.
Nabídneme rychlejší spojení například těm, kdo dojíždí za prací do pražských Strašnic, Vršovic nebo Hostivaře. Naší prioritou bylo doplnit nabídku spojů z Benešova do Prahy, po nichž je velká poptávka. Mimo jiné kvůli dennodenním zácpám na dálnici D1 při příjezdu do metropole. Trať má potenciál na mnohem více spojů, než na ní jezdí dnes. Když vám ujede rychlík do Benešova, tak další jede zhruba za hodinu. Nebo můžete jet za půl hodiny osobním vlakem, který ale ten další rychlík dojede. Zatím nabízíme spoj ve špičce každé dvě hodiny. Teprve začínáme, trasu budeme obsluhovat jedním vlakem.
Lidovky.cz: Lidé z okolí Prahy jsou zvyklí na atraktivní patrové vlaky City Elefant, s nimiž jezdí České dráhy. Nebojíte se, že váš motoráček – při vší úctě k němu – v tomto srovnání neobstojí?
Určitá konkurenční výhoda to je, České dráhy na trati skutečně nasazují moderní a kvalitní soupravy. Na druhou stranu náš vlak je kompletně zrekonstruovaný, sedačky jsou velmi pohodlné, takže cestující si nepohorší.
Lidovky.cz: S jakou obsazeností vlaku byste byl na trase Praha – Benešov spokojený? Lépe řečeno: kdy se vám vyplatí? Kapacita vaší motorové soupravy je 143 lidí.
Spokojený bych byl s průměrnou obsazeností padesát procent.
Lidovky.cz: Jaká byla vstupní investice do dvou nových tras? Jezdit na nich budete jedním vlakem, který je váš. Něco utratíte za lidi a dopravní cestu, ale není to nic hrozného, ne?
Před vyjetím jsou naše náklady v řádu stovek tisíc. Pomáhá nám, že už máme vytvořené i nějaké zázemí. Chtěli bychom být do konce roku v zisku.
DANIEL ADAMKA
|
Lidovky.cz: Lidé jsou, hlavně díky soukromým dopravcům RegioJetu a Leo Expressu, zvyklí na kvalitní služby. Co jim nabídnete vy?
Cestující budou mít k dispozici bezplatnou LTE wi-fi, USB dobíječky, budeme rozdávat vodu. Na trati do Benešova budeme nabízet jen základní občerstvení v podobě nápojů, drobností k zakousnutí a hygienického sortimentu, je to krátká trasa. Pro cesty na Slovensko už budeme mít rozšířený sortiment, včetně teplých nápojů, čerstvých sendvičů nebo pivních speciálů.
Lidovky.cz: Váš vlak o víkendu využijete pro trasu z Prahy do Trenčína. Jak jste na ni přišli?
Hledali jsme trať, která není plně elektrifikovaná, na níž můžeme plně využít to, že máme dieselový vlak. Nabídneme rychlé cestování pro lidi od Uherského Hradiště po Vlárský průsmyk. Do Trenčína je to vlastně kousek, z Prahy pět hodin. Porovnali jsme si jízdní dobu autobusů a vlaků a budeme v řadě případů rychlejší.
Lidovky.cz: Zjišťovali jste si, jaký je o linku zájem? Ze strany lidí z Moravy či Slovenska?
Provozovali jsme autobusovou linku přes Trenčín do Zvolena a Bardejova. Trenčín byla jedna z nejsilnějších destinací a v tuto chvíli mu chybí přímé vlakové spojení do Česka, jako má Žilina nebo Bratislava. Zastavovat budeme například v Pardubicích, Olomouci, Uherském Hradišti, Bylnici nebo Trenčianské Teplé.
Lidovky.cz: Předpokládám, že u linky do Trenčína se obsazenosti nebojíte, že? Vzhledem k velikosti vlaku i počtu Slováků, kteří jezdí do Česka.
V tomto případě bych chtěl plnou obsazenost. Fungovat proto začne i systém rezervací.
Lidovky.cz: Máte plán další expanze pro případ, že budou nové tratě úspěšné?
Uvažujeme i o dalších spojeních, kde můžeme využít výhodu motorového vlaku, abychom cestujícím nabídli přímou linku bez přestupu. Z Benešova připadají třeba v úvahu dvě lokality, ale u nich by záleželo na případné objednávce Středočeského kraje. Tam už nechceme jezdit na komerční riziko. Mohli bychom pokračovat třeba do Vlašimi nebo Sedlčan, to bychom zvládli pořád jedním vlakem. Tato města by získala přímé vlakové spojení s Prahou.
Lidovky.cz: Tím byste asi dosáhli maxima využití vaší jediné soupravy. Pokud byste dosavadní spojení dále rozšiřovali, je ve vašich silách investovat do dalších vlaků?
Pokud by se nové tratě chytly, mohli bychom na nich jezdit častěji. Máme připravené další soupravy, do nichž můžeme investovat. Disponujeme samozřejmě i záložním vlakem od kolegů z Německa pro případ, že by se nám ten současný porouchal. Připravené je i pokrytí náhradními autobusy.
Hrozba terorismu: stanou se z nádraží pevnosti s rámy a prohlídkami kufrů? |
Lidovky.cz: O nákupu kolika dalších vlaků reálně uvažujete? A jaké by to byly typy?
V tuto chvíli uvažujeme jen o nákupu stejných motorových jednotek, abychom měli jednotný vozový park. V nejoptimističtější variantě by jich mohlo být až deset.
Lidovky.cz: Mluvil jste o případném rozšíření cest do Vlašimi a Sedlčan. Máte vyhlédnuté i další potenciální trasy po Česku?
Ano, ale mluvit o nich kvůli konkurenci nemůžu. Kdybych trasy zmínil, mohl by je obsadit někdo jiný. Primárně jde o cesty pro motorové vlaky. Když ale bude ministerstvo dopravy soutěžit rychlíkové trati, museli bychom si pořídit i elektrické soupravy. Máme zájem vstoupit do všech výběrových řízení, která budou. Ministerstvo chce pro tyto trati získat vlaky z evropských fondů. Zatím ale není jasné, zda si je z těchto peněz vysoutěží vítězní dopravci nebo je koupí stát a bude je dopravci pronajímat. Nemáme problém ani s jednou variantou.
Lidovky.cz: Jak velkou výhodou pro Arrivu je, že její mateřskou společností je mocná Deutsche Bahn?
Výhodou je to, že víme, jaké vlaky jsou k dispozici. Pokud to dává smysl, můžeme je od Deutsche Bahn koupit. Jinak ale Arriva sídlí ve Velké Británii, kde sedí naši nadřízení. Přímý kontakt s Deutsche Bahn tedy nemáme.
Lidovky.cz: Arriva je v Česku velmi silná na autobusovém trhu. Kolik procent z vašeho byznysu by v budoucnu měly tvořit vlaky?
Rádi bychom, aby to bylo nějakých patnáct až dvacet procent.