Ve středu naměřily LN v neklimatizované pražské tramvaji 38 stupňů Celsia. V klimatizované se cestující cítili o něco lépe, teploměr ukázal 30 stupňů. Ovšem nepoměr mezi počtem vozů s chladicí technikou a bez ní je podle zjištění LN v Česku výrazný.
Češi hledají způsob, jak se zchladit. Jako první kupují malé větráčky a slunečníky, až potom klimatizaci |
Po pražských ulicích jezdí 109 tramvají s klimatizací z celkových 854 vozů. Do konce letošního roku by se měl park klimatizovaných tramvají o 20 kusů navýšit. „Tyto vozy jsou snadno rozpoznatelné, jako jediné v Praze mají žlutou čelní masku a z boku tramvaje u každých dveří je umístěn piktogram klimatizace,“ říká tisková mluvčí Aneta Řehková z Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP).
Dopravní podniky slibují
Klimatizační zařízení v těchto typech vozů pracují téměř v automatickém režimu. Řidič může pouze navýšit, nebo snížit teplotu v prostoru pro cestující o dva stupně. Mluvčí DPP dodává, že v současné době připravuje podnik investiční záměr na doklimatizování dalších 124 vozů, takže už by šlo téměř o třetinu tramvají. Jedná se o vozy, na které podnik v roce 2005 podepsal smlouvu se Škoda Transportation. Cena se vyšplhala téměř na 19 miliard korun a polovina tramvají byla dodána bez klimatizace, kterou ovšem zadávací dokumentace nepožadovala.
Podobná situace je i ve vybavenosti pražských autobusů MHD. Z 1168 autobusů má klimatizaci pouhých 154. I v tomto případě by se měla situace údajně brzy zlepšit. DPP uzavřel smlouvu na dodávku 300 kusů moderních autobusů.
Na tepelné podmínky si cestující v těchto dnech stěžují častěji. „Za poslední týden evidujeme kolem 20 podnětů či dotazů ve vztahu k horku v MHD,“ dodala mluvčí Řehková.
S teploměrem do tramvaje nebo na Karlův most. Extrémní teploty dosahovaly i 40 stupňů |
V Brně mají pouze neklimatizované tramvaje. „Je to peklo, v šalině je tak 35 stupňů. Ale jela jsem klimatizovaným trolejbusem a to byla fakt paráda,“ říká dvaatřicetiletá Markéta z Brna. Takových trolejbusů ovšem jezdí po městě pouhých pět ze 147.
Lépe jsou na tom Brňané cestující autobusy. Z 322 vozů jich je klimatizací vybaveno 60, u 56 autobusů probíhá postupné zabudování chladicí jednotky. „Všechny objednávky na nové vozy asi dva roky zpět mají v zadávacích podmínkách právě klimatizaci,“ říká tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna (DPMB) Barbora Doležalová.
Poslední dodávka nových autobusů s klimatizací došla o prázdninách. Do konce srpna by mělo dorazit dalších pět trolejbusů s klimatizací,“ popsala plány DPMB Doležalová. Dodala, že všechny další nové vozy, které bude DPMB v budoucnu nakupovat, budou klimatizované. Stížnosti, které v Brně evidují, se týkají převážně cestujících, kteří otevírají okénka v klimatizovaných vozech.
Zlín drží primát
Tím, že jeho obyvatelé byli v roce 2012 mezi prvními v Česku, kdo se mohl klimatizovaným autobusem svézt, se pyšní Zlín. Od loňského léta přibylo do vozového parku Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice osm nových autobusů, všechny s klimatizací. V současnosti se Zlín může pochlubit klimatizací ve třetině vozového parku – 17 trolejbusech a 16 autobusech. „Ve Zlíně a Otrokovicích máme určitý náskok, takže podíl klimatizovaných vozů je u nás nyní asi největší ze všech dopravních podniků v Česku,“ poznamenal ředitel zlínského dopravního podniku Josef Kocháň.