Podle saského ministra Martina Duliga podmínky tratě kolem Labe znemožňují zvýšit kapacitu i rychlost. Návrh studie tak nabízí řešení ve výstavbě tunelu vedeného pod Krušnými horami.
Ten by měl začínat za Ústím nad Labem a končit před německou Pirnou, informoval server iDNES.
Navržená trať v délce 123 kilometrů je určena pro dálkové osobní i nákladní vlaky. Z Prahy do Ústí pojedou rychlostí až 350 kilometrů za hodinu, z Ústí do 200. Cesta by se tak měla oproti současným 2 hodinám a 17 minutám zkrátit na 50 minut.
Návrh počítá s náklady na stavbu okolo pěti miliard eur. První vlaky by ale mohly vyjet až nejdřív za dvacet let.
Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, ale upozorňuje, že varianta je vedena prozatím pouze na základní územní průchodnosti. „Ta samozřejmě popisuje i rizika a omezení, které zakreslené vedení vyvolává a s kterými je třeba počítat a řešit je. Ty teprve vyberou možnou variantu přesného trasování,“ uvedl pro iDNES.