Kromě toho občanský zákoník výslovně říká, že prodávající odpovídá kupujícímu za to, že zboží je při převzetí kupujícím ve shodě s kupní smlouvou - zejména že je bez vad. Za vady výrobku prodávající odpovídá po dobu dvou let. Ale pozor - záruka se nevztahuje na běžné opotřebení.
Nejde o dárek zdarma
Z přirozenosti věci vyplývá, že kupující nemá pouze zákonem chráněná práva, ale také povinnosti, k nimž patří především užívání automobilu v souladu s pokyny výrobce uvedenými v návodu k použití, a to včetně dodržování výrobcem předepsaného harmonogramu údržby. V praxi to znamená pravidelné prohlídky v autorizovaných servisech.
Pokud zapomenete na některou z předepsaných servisních prohlídek, můžete o záruku, nebo alespoň o její část, přijít. Dlouho trvající záruka tedy může přinést majiteli vozidla jistotu, že ho nepřekvapí nenadálé velké výdaje na případnou opravu či výměnu vadného dílu. Na druhé straně ho však váže na síť autorizovaných servisů, takže výsledný ekonomický efekt nemusí být v některých případech tak velký, jak se může na první pohled zdát.
Záruka na: | |||
Prorezavění karoserie Lak Celý vůz Další záruky Asisteční služba Některé značky nabízejí možnost dokoupit si prodlouženou záruku. Často je nabízena prodloužená záruka na originální náhradní díly. |
|||
Aby záruka i nadále platila, je navíc nutné do servisu jezdit v intervalech, které předepsal výrobce. Pokud necháte motorový olej vyměnit po ujetí 21 500 km místo po předepsaných 20 000 km, a třeba po dalších 50 tisících kilometrech se projeví závada na motoru, může vám být garanční plnění odepřeno z důvodu nedodržení plánu údržby. Zpravidla se totiž toleruje odchylka do 1000 km.
Řada automobilek poskytuje například v rámci svých prodejních akcí delší záruční lhůtu, než jsou zákonem stanovené dva roky - zpravidla však s omezením počtu najetých kilometrů. Záruka pak končí uplynutím lhůty nebo ujetím dané vzdálenosti - podle toho, co nastane dřív. V každém případě to však musí být minimálně dva roky bez ohledu na kilometry.
Důležité je uvědomit si, že prodejci si mohou pro zbývající část záruční lhůty, která přesahuje zákonem stanovené dva roky, stanovit vlastní pravidla pro záruční plnění, což platí i pro všechny ostatní dobrovolné záruky a garance.
Některé značky nebo jejich dealeři nabízejí smluvní prodloužené záruky za poplatek. Jedná se v podstatě o pojištění, které kryje nepředvídatelné mechanické nebo elektrické poruchy daného vozidla způsobené selháním součástky uvedené v seznamu krytých součástek. Kromě standardní dvouleté záruky na celý vůz jsou běžné i prodloužené záruky na jednotlivé části vozu - například na lak nebo na neprorezavění karoserie. I zde však platí požadavek na pečlivé dodržování harmonogramu servisních prohlídek po celou dobu trvání záruky. V praxi se tak může záruka na neprorezavění uplatnit pouze ve velmi nepravděpodobném případě, že by k prorezavění plechu skrz naskrz došlo mezi dvěma po sobě jdoucími prohlídkami.
Na rozdíl od USA jsou v Evropě zatím méně časté zvláštní záruky výrobců na poháněcí ústrojí. Jako první u nás tuto záruku zavedly Honda a Lexus u svých vozidel s hybridním pohonem a minulý rok je následovala Kia, která nabízí sedmiletou záruku s omezením 150 000 km na poháněcí ústrojí svých modelových řad Cee’d a Sportage.
Se zárukami se zpravidla pojí také nabídka bezplatných asistenčních služeb a záruk mobility. Ty platí většinou po dobu standardní záruční lhůty, ale jsou značky, které záruku mobility prodlužují po každé servisní prohlídce ve značkovém servisu po celou dobu životnosti vozidla - například u Mercedesu až třicet let.
Všechny záruční lhůty začínají běžet prvním dnem uvedení vozidla do provozu, veškeré záruky jsou přenositelné při prodeji vozidla na dalšího majitele a samozřejmě platí nejen v Česku, ale i v ostatních evropských zemích.
Kulance není záruka
Zvláštní kapitolou jsou pak kulance, což je alespoň částečné krytí nákladů na opravu závady či výměnu vadného dílu během určité doby po uplynutí záruční lhůty. Na kulanci neexistuje žádný právní nárok a lze se s ní setkat jen u některých značek (například Volkswagen, Seat, Audi, Hyundai), přičemž rozsah plnění záleží na mnoha okolnostech, od charakteru samotné závady přes perfektní servisní historii vozu až po věrnost zákazníka značce.