130 let

Navigátor. Ilustrační foto. | foto: NokiaReprofoto

Blíží se soumrak autoatlasů

Česko
  •   8:03
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Zlatá éra papírových map pomalu končí. Nastupuje éra „pípajících“ displejů, ukazujících cestujícím polohu či cestu na základě signálu ze satelitů. Těmito slovy hodnotí odborníci aktuální výsledky prodeje navigačních systémů v celé Evropě, včetně Česka.

V Evropské unii se loni prodalo takřka patnáct milionů nejrůznějších druhů elektronické navigace, což znamená meziroční nárůst o více než sto procent. O stoprocentním nárůstu prodejů hovoří obchodníci i v Česku, kde ale zatím navigační systém nevlastní tolik lidí jako na Západě. Prodej papírových map a atlasů naopak stagnuje či mírně klesá.

 „V roce 2006 se u nás celkem prodalo asi 60 000 navigačních systémů, letos přesná čísla sice ještě nemáme, kvalifikovaným odhadem to ale může být až 120 000 a trh stále roste,“ řekl LN Tomáš Tvrzský, ředitel společnosti Dynavix, jednoho z prodejců navigací. Česká republika kopíruje výsledky západních trhů zhruba s ročním zpožděním. Například v sousedním Rakousku obchodníci loni prodali už 214 000 navigací.

 Podle Tvrzského se jedná o podobný vývoj jako u mobilních telefonů. S nárůstem prodejů klesá cena, navigace je tak dostupnější pro stále větší skupinu obyvatel.
Navigační systém, který ještě loni stál deset tisíc korun, dnes vyjde na polovinu.
„Existovaly odborné studie hovořící o tom, že mobilní telefon si ročně na celém světě koupí jen 50 tisíc lidí. A podívejte se dnes,“ říká Tvrzský.

 Navigace mají s mobilními telefony ještě jedno společné. Když přenosný telefon neexistoval, nikdo ho vlastně nepotřeboval. Jakmile se ale tyto telefony rozšířily, naprostá většina lidí si život bez nich už vůbec nedovede představit. Stejně tak si dnes mnozí „tradiční“ turisté ťukají na čelo, když v lese potkají člověka s elektronickým navigačním systémem, dříve využívaným jen při nebezpečných výpravách do Amazonie nebo Antarktidy. „Jenže se skutečně ukazuje, že elektronická navigace mnoha lidem vyhovuje více než mapy. Prostě ji mají k dispozici a zapínají v době, kdy to potřebují,“ říká Tvrzský.

 Nové módě se začínají přizpůsobovat i vydavatelé papírových map a atlasů. „Navigací v Česku ještě není tolik, abychom zaznamenali nějaký výrazný pokles prodeje například autoatlasů. Pravda ale je, že trh s papírovými mapami víceméně stagnuje, zatímco trh s kartografickými daty v elektronické podobě razantně roste,“ říká ředitel Kartografie Praha Vít Štěpánek. Tradiční vydavatel atlasů se proto podle něj stále více zabývá prodejem elektronických map třeba pro hotely a firmy. „To ale neznamená, že papírové mapy úplně zmizí. Stále bude dost zákazníků, kteří se raději než na displej dívají do mapy,“ tvrdí Štěpánek.

 Odborníci přitom očekávají, že inovace na poli navigací povede k jejich masovému rozšíření také do mobilních telefonů. „Tak jako trend fotografování mobilním telefonem ovlivnil trh s digitálními kamerami, bude mít navigace v telefonu zřejmě důsledky pro prodej jiných elektronických systémů,“ tvrdí Wolfgang Appel z rakouské společnosti pro výzkum trhu GfK.

 Podle studie této společnosti prodej navigací v Evropě vzrostl z předloňských 7,4 milionu kusů na loňských 14,4 milionu. V Rakousku vlastnilo některý druh elektronické navigace ještě v roce 2004 jen 6500 uživatelů, za tři roky ale vzrostl počet elektronických navigačních přístrojů v alpské zemi takřka čtyřicetkrát.

Autor: Marek Kerles