130 let

Halina v opeře

Česko

MEDIÁLNÍ DIÁŘ

Zalehnout v sobotu večer na lože, obložit se pokrmy a nechat na sebe proudit veřejnoprávní televizní program, to poslední dobou vyžaduje hodně otrlou povahu. Podobný - zcela pochopitelně čím dál vzácnější - způsob trávení víkendu přesto dokáže jednomu přinést prožitky opravdu ojedinělé.

Jednou z performancí, která jistě nebude dlouho překonána (přinejmenším do televizního Silvestra), byl přímý přenos ze Státní opery, kde se vyhlašovaly výsledky soutěžní ankety Pretty Woman ČR, pořádané soukromou firmou.

Obrazovku svého prvního programu akci na hodinu a půl propůjčila Česká televize. Fanoušci Aleše Hámy mohli úlevně vydechnout, vycházející moderátorská hvězda ČT byla - jako v poslední době třeba při sportovní besídce Atlet roku či pravidelně v soutěžním cyklu Taxík - přítomna i nyní, byť společně s herci Jurajem Kukurou a Janou Paulovou jen v roli „glosátorů“.

Hlavním esem večera byla Halina Pawlowská coby moderátorka. Její Banánové rybičky byly specifickým autorským pořadem, úspěšným proto, že Pawlowské stylu i humoru přesně seděl. Vcelku komorní prostředí - byť s publikem - je ale něco jiného než prostorné jeviště jedné z hlavních kulturních institucí státu.

Majestátnímu prostoru se obecně slušívá přizpůsobit mimo jiného projev, včetně obsahu promluv.

Soutěžní otázkou „Kdy jste se naposled milovali?“, kterou položila partnerovi jedné z účastnic, se to Pawlowské nepovedlo tak úplně.

Nepředpokládáme, že moderátorku musela nutně vybírat přímo Česká televize, těžko pochopitelné ale je, že veřejnoprávní dramaturgové (za všechny pod pořadem podepsán jejich šéf Aleš Ulm) nejenže ze scénáře takové otázky nevyškrtnou, ale nechají je i odvysílat. Zřejmě jim nepřijde, jak indiskrétní by bylo tento dotaz veřejně položit i v mnohem menším okruhu lidí, a nedokážou pak asi ani pochopit, že podobné příklady jsou společensky „normotvorné“ spíš v opačném směru, než jak si přínos ČT ke společenským normám představuje její ředitel Jiří Janeček.

Pozornost od rozpaků v tváři tázaného naštěstí vzápětí odvedla reklama na vrata a okna, jejichž výrobce pořad sponzoroval a jehož logo se v tu chvíli objevilo na obrazovce. Přímo v pořadu se pak propagoval i výrobce vozů, kuchyňských spotřebičů či kosmetiky.

Pro nejúspěšnější adeptku, jež se stala českou „Pretty Woman“ roku, si Halina nakonec schovala jednu ze svých rýmovaček: „Všimli jste si, že na naší vítězce jsou nejvíc pretty její kýty?“ Příští sobotu může koncesionář místo televize zvolit hospodu. Výsledný dojem bude přibližně stejný.

O autorovi| Ondřej Aust, redaktor Lidových novin

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás