130 let

Konec půstu milovníků techniky

Česko

Národní technické muzeum se znovu otevírá. Policie na popud ministra dál vyšetřuje jeho hospodaření

Ve znovuotevřeném Národním technickém muzeu budou k vidění desítky nových exponátů. Naopak zmizela většina historických lokomotiv. Po čtyřech letech oprav mohou lidé do muzea zavítat už ve středu.

PRAHA Vzdušnější, zbavené zbytečných příček, které kazily celkový pohled, vybavené ochranou proti UV záření. Právě tak bude vypadat muzeum na pražské Letné.

Kromě vylepšeného a opraveného interiéru je připraveno pět nových expozic, které zachycují pokroky vědy v uplynulých staletích. „Já osobně to vnímám jako strašně důležité, že se už podaří muzeum otevřít,“ řekl LN ministr kultury Jiří Besser. „Přijde mi totiž nenormální, aby byla takto významná státní kulturní instituce zavřená,“ dodal ministr. Zpřístupněno bude dva a půl měsíce od chvíle, co nastoupil nový ředitel Karel Ksandr. Kompletní přestavba má skončit v roce 2012.

Atrakce pro rodiny s dětmi Muzeum platí za spolehlivé lákadlo pro „fajnšmekry“, ale i častý cíl výletů rodin s dětmi. Jako důkaz může sloužit situace z loňského prosince: když muzejníci na jeden den zpřístupnili budovu, mačkalo se ve frontě bezmála pět tisíc lidí.

Dá se proto očekávat, že například obří dopravní hala s exponáty bude lákat i nyní. Základní vstupné je 170 korun. Výrazně se rozšířila třeba sbírka motocyklů. „Původně jsme jich tu měli třicet, teď šedesát. Kromě vůbec prvního motocyklu v Čechách - Hildebrand a Wolfmüller z roku 1894 - tu je i Jawa 350 z roku 1967, nejrychlejší motorka domácí výroby,“ popisuje kurátor motocyklové sbírky Arnošt Nezmeškal.

Zklamaný může naopak být ten, kdo se před lety při návštěvě muzea kochal především vystavenými lokomotivami. „Většinu jsme jich přestěhovali do budoucího železničního muzea na Masarykově nádraží. Jeho otevření plánujeme v roce 2016,“ říká mluvčí Národního technického muzea Olga Šámalová.

Interaktivní historický fotoateliér Zcela nové expozice návštěvníci najdou jak v přízemí, tak i ve vyšších patrech muzea, kde mnoho místností dříve sloužilo jako kanceláře.

Jedním z nejzajímavějších a zároveň největších kousků v čerstvě dokončené expozici tiskařství je kyvadlový rychlolis Johannisberg. „Pochází zhruba z roku 1910 a je to zároveň jeden z nejtěžších exponátů, váží přes šest tun. Dostávali jsme ho sem částečně po schodech, částečně nákladním výtahem,“ vzpomíná kurátor expozice tiskařství Pavel Pohlreich.

Obdivovat exponáty či si odnést i suvenýr budou moci návštěvníci ve fotografickém ateliéru. Aspoň pokud se tu zastaví v dobově zařízeném koutku, kterému dominuje fotoaparát z 19. století.

„V určitých hodinách tu budou naši pracovníci zájemce fotografovat. Vzhledem k prostředí a přístroji bude snímek vypadat jako historický,“ říká Alice Třísková z výstavního oddělení muzea.

Expozice architektury, stavitelství a designu kromě řady modelů postavených i neuskutečněných projektů nabídne pohled do zinscenované pracovny architekta devatenáctého a dvacátého století.

Skvosty a zajímavosti lidé objeví rovněž ve sbírkách oddělní astronomie, které existovalo už v minulých letech. Za zmínku stojí například meteorit, který dopadl na území Argentiny před čtyřmi až pěti tisíci let. V muzeu je k vidění jeho část.

Sbírky plánuje muzeum ještě rozšířit. V budoucnu by mělo nabídnout ještě expozici hornictví, techniky v domácnosti, metalurgie či hnacích strojů a motorů.

***

EXPONÁTY, KTERÉ STOJÍ ZA TO VIDĚT

DŘEVĚNÝ KNIHTISKOVÝ LIS * Jeden z nejvzácnějších exponátů a zlatý hřeb sbírky v nově otevřené expozici tiskařství je dřevěný knihtiskový lis z přelomu 17. a 18. století. * Jde o nejstarší dochovaný dřevěný lis v Čechách a na Moravě. V celé Evropě je podobných jen deset. * Doklady o práci tiskařů muzeum shromažďuje už od roku 1909, kdy byla sbírka vystavena ve Schwarzenberském paláci.

HILDEBRAND A WOLFMÜLLER * Motocykl, který pochází z roku 1894. V Národním technickém muzeu je součástí motocyklové sbírky v expozici dopravy. * Jedná se o vůbec první motocykl používaný na našem území. O pět let předstihl stroj Slavia mladoboleslavské značky Laurin a Klement. * Protože se motory tehdy jen pomalu přeorientovávaly z dosavadního parního pohonu, i stroj Hildebrand a Wolfmüller ve své konstrukci nese prvky z období páry.

LETADLO JK BLÉRIOT * Jeden z nejzajímavějších exponátů umístěných v expozici dopravy. Vznáší se přímo uprostřed obří haly. * Jedná se o stejný typ, na kterém na počátku 20. století létal nejznámější z prvních českých leteckých konstruktérů a pilotů Jan Kašpar. * Při jednom z letů se Kašpar ztratil a musel nouzově přistát u Kostomlat ve středních Čechách. Zastavil motocyklistu a odčerpal si z jeho stroje benzín na další cestu. Ani poté ji však nedokončil a havaroval. Kašpar nehodu přežil, letadlo se nenávratně poškodilo.

GOTICKÝ ASTROLÁB * Expozice astronomie obsahuje řadu unikátů, mezi nimiž vyniká gotický astroláb z poloviny 15. století. K vidění jsou i přístroje, s nimiž pracovali Tycho Brahe či Johannes Kepler.

Budova Národního technického muzea se návštěvníkům otevře po čtyřech letech tuto středu. Zatím je po částečné rekonstrukci, úplně opravená má být v roce 2012. Mohutný stroj z konce 17. století údajně vyrobil tiskařský učeň, aby tak odčinil mravní poklesek, kterého se dopustil. Podobných lisů je na světě dochováno jen pár desítek.

Náklady na rekonstrukci dosáhly 362 milionů korun, dalších 131 milionů spolykaly realizace expozic. K vidění je zatím pět expozic:

Historie dopravy Astronomie Fotografický ateliér Architektura, stavitelství a design Tiskařství

Při přípravě expozice železniční historie odpracovali dobrovolníci 1500 neplacených hodin. Rozebrat a složit parní lokomotivu je totiž „vysoká matematika“.

Plocha, na níž jsou sbírky vystavené, zabírá 5500 m2. Počet exponátů je 5 tisíc. Základní vstupné činí 170 korun, snížené 90 Kč a děti do šesti let mají vstup zdarma.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás