Podle ní zatím výrobci zůstávají v klidu, protože šampaňské zaznamenává úspěchy na nových trzích, zejména v Rusku a Číně.
Světoznámé víno z oblasti poblíž Remeše šlo v posledních letech od rekordu k rekordu. Loni se ho prodalo už 338,7 milionu lahví. Za prvních osm měsíců letošního roku ale expedice klesla o 2,6 procenta. Na domácím trhu, který představuje víc než polovinu odbytu, činil pokles dokonce 4,2 procenta. Největší propad: USA O plných 22 procent poklesl prodej ve Spojených státech, které jsou pro šampaňské největším zahraničním odbytištěm.
Už loni tam dovoz klesl o 6,2 procenta.
Tehdy se za důvod označoval kurz dolaru vůči euru, který víno pro Američany zdražil.
Teď se poukazuje na ekonomickou krizi, napsala AFP.
„Spotřebitel šampaňského se potřebuje cítit v pohodě, ale nynější situace je tomu rozhodně méně příznivá,“ říká mluvčí sdružení výrobců a vývozců šampaňského CIVC Daniel Lorson.
„Bude-li krize pokračovat, nemůže odvětví neutrpět, ale určitě nebude důvod plakat,“ dodal s poukazem na to, že od tradičních trhů přebírají štafetu trhy nové, kde je zaznamenáván dvouciferný růst, byť z dosti nízké počáteční úrovně.
To je případ Ruska, kde spotřeba roste o 35 procent ročně a které by se prý znovu mohlo stát prvořadým klientem, jakým bylo před sto lety. Vývoz do Číny se letos zatím zvýšil o deset procent, loni to bylo proti předloňsku o 30 procent. Silný vzestup spotřeby je vidět i v severských zemích, východní Evropě a v zemích vyvážejících ropu.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava