130 let

Lesní kalamita. | foto: Veis David , ČTK

Kůrovcové dříví leží ladem

Česko
  •   11:38
HORNÍ PLANÁ - Likvidace větrné kalamity po lednovém orkánu Kyrill se komplikuje. Podle lesníků totiž nejsou České dráhy schopné zajistit dostatek železničních vagonů pro odvoz dřeva.

To se musí vozit po silnici, což je jednak pomalejší, jednak kamiony brzdí dopravu na menších komunikacích, obvykle využívaných turisty. Kvůli nedostatku vagonů dnes leží jen v jižních Čechách statisíce metrů krychlových dřeva, které mohlo být už dávno odvezeno. Lesníci se přitom obávají kůrovce, který se z nezpracovaných polomů může rozšířit i na zdravý porost.

„Ještě před měsícem k nám pro dřevo jezdilo padesát vagonů denně, dnes jich přijíždí deset, a ještě malých,“ řekl LN Slavomil Brandtl, ředitel Vojenských lesů a statků, divize Horní Planá. Lesníci tak podle něj musejí kmeny skladovat v lese či na pasekách, kde ale zabírají místo pro další zpracované dříví.

Práce v lesích se tak výrazně zpomalují. Vlaky totiž podle Brandtla dokážou přepravit najednou mnohonásobně více dřeva než kamiony, navíc neničí silnice a ovzduší. „Velký problém ale nastane zejména v turistické sezoně,“ domnívá se Brandtl.

Kamiony se dřevem totiž jezdí velmi malou rychlostí v okolí Lipna, jedné z nejoblíbenějších turistických lokalit. Výrazně tak komplikují dopravu. Vojenské lesy se přitom dohodly s vojáky, že mohou přepravovat dočasně dřevo přes vojenský újezd Boletice přímo k železniční vlečce v Polné. Kvůli nedostatku vagonů ale není dřevo kam nakládat. „Pokud dráhy nevyřeší problém s vagony, může nás tady čekat v létě dopravní kolaps, a navíc se práce v lesích zbrzdí,“ tvrdí Brandtl.

Dráhy vinu odmítají
Stejné potíže s vlakovou přepravou hlásí i Lesy České republiky, které spravují přes polovinu lesních porostů. „Náš ředitel už jednal s vedením Českých drah, zatím bohužel bezúspěšně,“ řekl LN mluvčí Lesů ČR Tomáš Vyšohlíd.

Někteří lesníci přitom kritizují fakt, že ČD pronajaly část vagonů Rakušanům a nyní jim tato kapacita chybí. Vedení drah ale tvrdí, že lednový orkán Kyrill nemohl nikdo předvídat, stejně jako následný enormní zájem o nákladní přepravu dřeva po železnici.

„Před třemi lety České dráhy skutečně pronajaly některé vozy pro přepravu uhlí do Rakouska. Tehdy jsme však měli dostatek těchto vozů a poptávka u nás nebyla tak vysoká, jako je tomu dnes,“ řekl LN mluvčí ČD Ondřej Kubala. Současné poptávce po vagonech v souvislosti s likvidací větrné kalamity podle něj nejsou čeští železničáři skutečně schopni vyhovět. Snaží se proto zase najmout vozy v zahraničí, do dvou týdnů by mělo jezdit v Česku například sto pronajatých vagonů z Polska.

Lednový orkán Kyrill vyvrátil v Česku přes 5 milionů metrů krychlových dřeva, z toho těžaři zatím zhruba 35 procent polomů vytěžili.

Autor: Marek Kerles
  • Vybrali jsme pro Vás