Nápad vyprojektovat mezinárodní cyklistickou spojnici mezi Českem přes Německo do Francie se zrodil v roce 2001. Trasa vede většinou po již hotových cyklistických stezkách, pouze na česko-německém pomezí bylo třeba určité úseky vybudovat. Iniciativa přišla z německé strany, kde byla v okrese Neustadt an der Waldnaab na cyklostezku přebudována zrušená železniční trať.
Hranici stezka překračuje na přechodu Železná-Eslarn jižně od Rozvadova. Její výstavba byla částečně financována z prostředků Evropské unie. Stezka, jejíž trasa v zásadě sleduje oblíbenou cestu císaře a krále Karla IV., je po své trase značena obvyklými ukazateli, doplněnými modrožlutým logem Panevropského hnutí.
Formálně stezka začíná na pařížském Východním nádraží (Gare de l'Est) a končí v Praze, lze ji samozřejmě bez problémů absolvovat i opačným směrem.
V Německu stezka uživatelům nabízí návštěvu Norimberka, „cestu hradů“ poblíž Rothenburgu nad Tauberou, historické univerzitní město Heidelberg a mnoho dalších pozoruhodností.
Do Francie se stezka dostává po překročení Rýna u Štrasburku; toto historické alsaské město je nyní spíše jedním ze symbolů Evropské unie. Cesta dál prochází kolem Nancy do kraje Champagne, kolem místních vinic a zámků, nedaleko Remeše známé svou slavnou katedrálou a končí v Paříži.
Podrobnosti a turistické informace k trase včetně interaktivní mapy lze najít na internetových stránkách cyklostezky http://www.paneuroparadweg.de/.