18. ledna 2018 16:45, aktualizováno  18:52 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Praha uzavře do odvolání Libeňský most pro auta i tramvaje. Jeho část je v havarijním stavu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 16Diskuse
Libeňský most je ve špatném stavu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Libeňský most je ve špatném stavu. | foto: archiv LN

PRAHA Vedení hlavního města ve čtvrtek v noci uzavře do odvolání pro automobily i tramvaje Libeňský most. Část soumostí je v havarijním stavu, v plánu je jeho celková rekonstrukce. Sdělil to náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Most bude uzavřen v jednu hodinu po půlnoci. Most je dlouhodobě ve velmi špatném stavu, jeho část nyní byla na základě aktuálních měření přesunuta do kategorie havarijní. Nejde přímo o úsek vedoucí přes řeku, ale o část soumostí na břehu směrem k Palmovce. Město plánuje celkovou rekonstrukci, nyní čeká na vyjádření ministerstva kultury, které posuzuje památkovou ochranu kubistického mostu. Podle informací Technické správy komunikací (TSK) jsou v havarijním stavu v Praze tři mosty, další desítky jsou ve špatném stavu. Loni se zřítila lávka v Troji.

...Libeňský most...
Janákův původní projekt z roku 1925 počítal i s konstruktivistickými budovami...

Pražské zastupitelstvo celkovou rekonstrukci soumostí schválilo předloni. V minulosti ho pro špatný technický stav chtěl magistrát zbourat a postavit nový, proti se postavila část odborné veřejnosti i obyvatelé. Zastupitelé nakonec bourání odmítli a schválili opravu. Zakázku chtějí radní schválit v následujících týdnech. Praha již v minulosti omezila provoz tramvají na mostu, nyní na něm může být jenom jedna souprava.

Ministerstvo v současnosti zkoumá, zda jde o kulturní památku. Nyní čeká na technické podklady, které by měl magistrát zaslat do konce měsíce. Pro rozhodnutí je nutné zhodnotit i technický stav, architektonická hodnota kubistického soumostí je však podle informací ČTK již prokázána.

DPP informovala na svém Twitteru o objízdných trasách.

18.ledna 2018 v 18:49, příspěvek archivován: 18.ledna 2018 v 18:52

Od jedné hodiny v noci dne 19. 1. 2018 nebudou jezdit po Libeňském mostě žádné tramvaje. Objízdné trasy veřejné dopravy na tento den naleznete v níže uvedeném schématu. Sledujte nás, informace budeme aktualizovat. Sledujte také dpp.cz a FB profil DPP. https://t.co/nXWAAbLQ7J

O stavu pražských mostů se začalo více mluvit na konci loňského roku, kdy se zřítila lávka přes Vltavu v Troji. Při nehodě se zranili čtyři lidé. V Praze se nachází přes 700 mostů a lávek různých velikostí, z nich 122 je podle informací TSK ve špatném stavu. I s částí Libeňského soumostí jsou čtyři v havarijním stavu. Mezi ty patří třeba železniční most mezi Smíchovem a Výtoní. Město se chystá opravovat také například Hlávkův most, který se nachází po proudu od Libeňského. Zde by měla oprava začít nejdříve v roce 2020.

18.ledna 2018 v 19:03, příspěvek archivován: 18.ledna 2018 v 19:07

Vyjádření ZZS HMP k uzavření Libeňského mostu: Chceme ubezpečit pražany, že nám tato uzavírka nijak práci nekomplikuje ani naprodlužuje dojezdové časy. O věci jsme byli s předstihem informováni MHMP.

Libeňský most patří mezi hlavní dopravní tepny vedoucí do Holešovic, kde se nachází například Pražská tržnice, divadlo La Fabrika nebo výdejní místa internetových obchodníků. „Pro zákazníky to znamená snížení komfortu při vyzvedávání zboží, nicméně zákazníci jistě pochopí, že v případě havarijního stavu jde primárně o jejich bezpečnost a zdraví,“ řekla ve čtvrtek mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá.

Od roku 1928, kdy byl Libeňský most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl.

Praha má přes celou Vltavu 18 mostů, nejstarší je Karlův most

Fakta a zajímavosti o pražských mostech přes Vltavu 

  • V Praze donedávna bylo 32 mostů, můstků či lávek přes Vltavu nebo její část, 18 mostů vede přes celou řeku. O jedno přemostění Vltavy metropole přišla poté, co se loni 2. prosince zřítila Trojská lávka z Troje na Císařský ostrov.
  • Poprvé byl přes Vltavu na území dnešní Prahy postaven dřevěný most nejspíš již v 10. století. Nejstarším mostem v Praze je Karlův most ze 14. století. Podruhé byla Vltava v metropoli přemostěna až v roce 1841, kdy byl zbudován most císaře Františka I. (nyní most Legií), o devět let později následoval železniční Negrelliho viadukt a pak v letech 1868 a 1869 dva visuté řetězové mosty, předchůdci nynějšího Štefánikova mostu (most císaře Františka Josefa I.) a Mánesova mostu (Železná lávka).
  • Z 18 mostů přes celý tok Vltavy je 13 silničních, osm tramvajových, čtyři železniční a jeden pouze pro pěší.
  • Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn jako součást tunelového komplexu Blanka v říjnu 2014. Trojský most nahradil Trojský tramvajový mostě z roku 1981, přezdívaný "rámusák", jehož provoz byl slavnostně ukončen 7. října 2013 jízdou muzejní tramvaje.
  • Nejkratším mostem v Praze přes Vltavu je se 169 metry Čechův most, nejdelším s 2291 metry Radotínský most (součást obchvatu Prahy D0), který je též nejdelším mostem v ČR. Dva mosty (Barrandovský a Holešovický železniční) jsou šikmé.
  • Celkem 13 můstků a lávek vede v Praze přes rameno Vltavy na nějaký ostrov. Donedávna se k nim řadila i Trojská lávka pro pěší z Císařského ostrova do Troji, která bývá někdy řazena k mostům přes celou Vltavu. Tato 156 metrů dlouhá lávka byla zprovozněna byla 7. července 1984 na místě, kde od roku 1976 stál provizorní pontonový most, který byl v červenci 1981 stržen povodní. Loni v prosinci se zřítila.

ČTK
  • 16Diskuse