5. prosince 2017 9:13, aktualizováno  11:03 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

V Troji pontonový most nebude. Řeší se provizorní lávka a přívoz

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Odstraňování zbytků lávky, která se zřítila v pražské Tróji. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Odstraňování zbytků lávky, která se zřítila v pražské Tróji. | foto: ČTK

PRAHA Na místě zřícené lávky v pražské Troji není možné postavit pontonový most. Hledají se proto náhradní varianty, jak co nejdříve zajistit provizorní spojení obou vltavských břehů. Náměstek pražského primátora Petr Dolínek (ČSSD) v úterý novinářům řekl, že magistrát chce na místě zavést co nejrychleji přívoz.

Nejdřív ale musí zborcenou stavbu prozkoumat soudní znalec, poté ji v následujících dnech stavební firma odborně rozebere a odveze. Město také usiluje o rychlou změnu územního plánu, která umožní postavit mezi Císařským ostrovem a Trojou novou lávku.

Lávka v pražské Troji se zřítila 2. prosince 2017.
Lávka v pražské Troji v dubnu roku 2017.

„Pontonový most lze ze zákona použít pouze v případě živelních katastrof,“ uvedl Dolínek. Zástupci města, Prahy 7, Státních hmotných rezerv a armády proto nyní hledají takové technické řešení dočasného přemostění Vltavy, které by mohlo být postaveno během čtyř až pěti měsíců.

Lávka nikdy nebyla v územním plánu

Trojská lávka určená pro pěší a cyklisty nikdy nebyla v územním plánu hlavního města. „To znamená, že pro postavení nové lávky musí dojít ke změně územního plánu,“ uvedl náměstek. Institut plánování a rozvoje v úterý podle Dolínka odesílá návrh na změny územního plánu pro zřízení dvou lávek. „Jedna je tato lávka, druhá je ta, co plánuje institut ve studii o Císařském ostrově níže po proudu,“ dodal.

Schválit změnu plánu potrvá zhruba rok, mezitím vypíše město architektonickou soutěž. Nová lávka bude muset splňovat přísná kritéria například kvůli hrozbě povodní, bude tedy podle Dolínka zhruba o 80 centimetrů až metr výše než předchozí stavba z 80. let.

Firma Strabag má podle smlouvy na odbornou demontáž a odvoz lávky 13 dní, práce ale mohou kdykoliv přerušit soudní znalci. Náklady na rozebrání a odvoz by neměly překročit deset milionů.

Zranění dostanou po padesáti tisících korun

Při pádu lávky se zranili čtyři lidé, z toho dva vážně. Praha jim daruje po padesáti tisících korunách. Rozhodli o tom v úterý pražští radní. Není to odškodné za zdravotní újmy, to bude město řešit po prošetření nehody. Dar navrhl zastupitelský klub ANO. 

„Jde o akt solidarity, která by nám měla být vlastní nejen v tomto předvánočním čase. V žádném případě se tedy nejedná o odškodnění, protože to se bude samozřejmě řešit, až se celá věc prošetří,“ uvedla primátorčina náměstkyně Eva Kislingerová (ANO).

Lávka v Troji se zřítila v sobotu po 13:00. Praha nyní chystá kontroly a uzavírky některých mostů i lávek pro pěší, mezi nimi jsou například lávka přes Berounku v Radotíně nebo lávky pro pěší na železničním mostě mezi Podskalím a Smíchovem. Na místě zřícené lávky by mohl plout přívoz a vznikne tam provizorní přemostění. Trosky mají být odklizeny do dvou týdnů.

Odklízení lávky

Zaměstnanci společnosti Strabag začnou zřícenou lávku do Troje demontovat nejdříve na Císařském ostrově. Poté se přesunou na trojský břeh. Novinářům to v úterý řekl zástupce firmy Karel Frankota. Demontáž by měla trvat zhruba 13 dní, záležet bude ale na požadavcích soudního znalce a policie. Náklady mají být do deseti milionů korun. Staveniště firmě předala Technická správa komunikací (TSK) v pondělí odpoledne. Lávka se zřítila v sobotu a zraněni byli čtyři lidé.

"Začneme na Císařském ostrově stabilizací pilíře, který je nakloněn směrem k podpěře jedna. Po stabilizaci pilíře, na kterém jsou zavěšeny zbytky nosné konstrukce, začneme lávku postupně rozebírat. Nejdřív sundáme část, která je zlomená u hlavy pilíře směrem k vodě. Potom sundáme část zlomenou směrem k opěře jedna," popsal postup Frankota.

Zlomené části firma odstraní tak, že pod ně nahrne zeminu, na kterou je spustí. Jakmile je odveze, začne s demontáží pilíře. Následně dělníci vyndají kus lávky, který leží na břehu ostrova a zasahuje i do vody. Po vytažení díly převezou na parkoviště vedle betonárky v Troji, kde je bude zkoumat znalec.

Po skončení prací na ostrově se firma přesune na protější břeh. Také tam nejdříve stabilizuje pilíř, který je nakloněn směrem do Troje. Postup demontáže bude stejný jako na ostrově. Na trojské straně budou práce náročnější, neboť ve Vltavě tam leží větší kus zřícené lávky.

Práce na levém břehu by mohly být hotovy do konce týdne a demontáž na trojské straně by podle Frankoty mohla začít v příštím týdnu. Na práce bude dohlížet soudní znalec a policie, kteří je podle potřeby mohou kdykoliv přerušit.

ČTK
  • 2Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz