• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Stejná škola, rozdílná výuka

Česko

Dříve školy učily podle osnov, které detailně popisovaly učivo a snažily se do dětí nacpat hodně faktografických znalostí. Před několika lety přišla reforma, která se to pokusila změnit. Namísto osnov byly vytvořeny Rámcové vzdělávací programy, které vymezují rámec znalostí, dovedností a postojů, jež má škola rozvíjet už víceméně podle svého.

Pro první tři roky základní školy je je přitom učivo obsažené v Rámcovém vzdělávacím programu bráno jako doporučené. Může se tak stát, že jedna škola po osmiletých dětech chce vyjmenovat nazpaměť složky vzduchu, na jiné postačí vědět, že vzduch má více složek a je nutný k dýchání. Vlastní školní vzdělávací program už je ale pro danou školu závazný, takže je povinna naučit své žáky to, co si sama stanovila.

Ve skutečnosti však více než na vzdělávacím programu záleží na učiteli. „Mám dvě děti ve stejné škole a musím říct, že každé se učí úplně jiným způsobem,“ upozorňuje Kateřina Chládková.

Má pravdu. O tom, jestli se dítě bude učit pojmy, kterým rozumí, nebo ne, a kolik se jich bude učit, rozhoduje učitel. Potíž je v tom, že i on, i rodiče vězí svými kořeny ve škole, kterou navštěvovali.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás