130 let
Masarykova univerzita

Masarykova univerzita | foto: Lidové noviny

Unikátní hodnocení českých vysokých škol

Česko
Přinášíme hodnocení českých vysokých škol a fakult. Zpracovali jsme pro vás sérii tabulek a ukazatelů hodnotících jak vysoké školy jako takové, tak i fakulty v celkem deseti oborových skupinách.

Podívejte se na hodnocení českých veřejných vysokých škol


Dnešní vysoké školství už úplně neodpovídá tradičním představám. Skutečnost, že na nich studuje víc než polovina populace příslušného věku, vede k větší různorodosti. Školy začaly plnit řadu nových funkcí a zároveň přesahovat hranice států. V této mnohosti a rozmanitosti nemohou ovšem všechny dosahovat nadprůměrných výsledků v celé šíři svých činností, proto se různě profilují.

Některé mají předpoklady stát se mezinárodně uznávanými vědeckovýzkumnými univerzitami ("centre of excelence") v širokém spektru oborů, jiné se zaměřují pouze na omezený počet oblastí výzkumu a vývoje či vytvářejí podmínky pro úzkou specializaci. Některé vysoké školy své uplatnění spatřují zejména ve výuce, jiné směrují hlavní úsilí do rozvoje svého regionu, což může zahrnovat i různé vzdělávací služby pro dospělé, ale také přenos znalostí nebo výsledků aplikovaného výzkumu mezi malé a střední podniky.

K porovnávání přitom často chybí všeobecně přístupné a srozumitelné, nebo dokonce srovnatelné informace o těchto zaměřeních a funkcích. Hodnoticí žebříčky, které se v posledních letech ve světě objevují, se většinou zaměřují pouze na nejsnáze měřitelné ukazatele, jako je například výkonnost škol ve vědě a výzkumu či podíl doktorandů na počtu všech studentů. Tím ovšem rozmanitost funkcí škol nepřípustně redukují. Vlastně je tlačí do činností, které pro ně nemusí být vůbec efektivní.

Z uvedených důvodů vznikla v posledních letech řada nových celoevropských i národních projektů, které mají srovnávat vysoké školy podle jejich různých funkcí. Výsledkem podobných srovnání ovšem už nemohou být žebříčky, jak je známe dosud, ale spíše informace o tom, v čem spočívají silné stránky té které vysoké školy, jaké jsou její hlavní charakteristiky, kam míří.

Tímto směrem se letos vydaly i Lidové noviny. Jan Koucký a Aleš Bartušek ze Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (SVP), které s podporou ministerstva školství rozvíjí typologii českých vysokých škol, zpracovali pro přílohu Akademie sérii tabulek a ukazatelů hodnotících jak vysoké školy jako takové, tak i fakulty v celkem deseti oborových skupinách. K jejich čtení stačí vědět jediné: čím víc hvězdiček, tím lepší hodnocení.

Druhou část hodnocení VŠ přineseme 23. února. Půjde o fakulty technické, přírodovědecké, chemicko-technologické, zemědělské a veterinární.

Autor: Radka Kvačková
  • Vybrali jsme pro Vás