130 let

Vláda: Značku Budvar nedáme

Česko

Topolánkův kabinet raději odloží privatizaci pivovaru. Bojí se, že přijde o svou značku

PRAHA Česká vláda chce mít garance, že značka Budvar bude zachována i po jeho případné privatizaci. Premiér Topolánek to včera potvrdil po jednání s ministrem zemědělství Petrem Gandalovičem.

Důvodem Topolánkových slov byl především fakt, že v minulém týdnu se v americkém deníku Wall Street Journal objevily spekulace, že o Budvar by mohl mít zájem belgickobrazilský pivovar InBev, který v Česku již ovládá Staropramen.

„V tuto chvíli je o možném kupci předčasné spekulovat. Nám jde především o ohlídání všech práv ohledně značek Budvaru,“ řekl LN Gandalovič. Proto také současná vláda nestihne Budvar zprivatizovat. „Nechceme nic urychlit, dokud si nebudeme jistí, že je vše známkoprávně vyřešeno,“ dodal Gandalovič.

InBev totiž čerstvě koupil americkou společnost AnheuserBusch, která se s Budvarem soudí ve více než sto soudních přích ve třiceti zemích světa o značku Budweiser a Bud.

Nelze odhadnout, co přinese privatizace „Ano, jedním z klíčových bodů možné privatizace Budvaru je důkladné ošetření známkoprávních sporů mezi oběma subjekty tak, aby jednotlivé pře pokračovaly i po převzetí Budvaru potenciálním kupcem,“ potvrdil mluvčí ministerstva zemědělství Petr Vorlíček.

Pokud by skutečně v privatizaci jediný pivovar ve státních rukou získal InBev, mohl by hrozit i zánik nebo přejmenování značky. „Co by se s Budvarem po privatizaci stalo, lze těžko odhadovat. Mohou trvat na dosavadní tradici Budvaru a zachovat jej, nebo také může dojít k opačnému postupu. Vyloučit nelze nic,“ konstatoval mluvčí Budvaru Petr Samec.

Podle Vorlíčka je ale jedno, kdo nakonec Budvar získá. „Nejdůležitější v současné době je, aby v plánech na transformaci Budvaru z národního podniku na akciovou společnost byl status Budvaru jako vlastníka registračních známek nadále zachován,“ dodal Vorlíček.

Co by nakonec InBev s Budvarem skutečně provedl, nedokáže nikdo odhadnout. „Pokud se InBev rozhodne značku zničit, může to udělat, protože na to bude mít vlastnické právo. Myslím ale, že to neudělá,“ podotkl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Podle něho totiž všechny velké pivovarské koncerny zkoušely importovat své značky na úkor domácích a nikdy se jim to pořádně nepodařilo. „Navíc, proč by InBev vozil Budweiser do Česka sedm tisíc kilometrů, když zde má Budvar,“ myslí si Veselý.

Budvar je pro kupce velmi zajímavou marketingovou značkou. Nejde totiž ani tak o výstav, jehož zhruba 1,2 milionu hektolitrů piva řadí pivovar spíše k menším evropským firmám. Daleko zajímavější z hlediska reklamy jsou právě spory s americkým konkurentem. Image Budvaru tak má punc kontroverznosti a boje Davida proti Goliáši. „Všichni chceme, aby značka byla zachována,“ dodal Gandalovič.

***

Spor o značku Budweiser/Bud Budvar: Značka vyjadřuje geografickou příslušnost k regionu, ve kterém vaříme pivo. České Budějovice byly dříve známy pod německým jménem Budweis a pivovarnictví se ve městě rozvíjelo již od 13. století. Anheuser-Busch: Obchodní značku Budweiser jsme si jako první zaregistrovali my v roce 1878. Pivo označované dnes jako Budweiser jsme začali vařit již v roce 1876, zatímco Budvar byl podle dostupných zdrojů založen až v roce 1895.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás