Hořící keř
Premiéra: 23. 1.
Třídílný snímek, který v produkci HBO natočila původně jako televizní sérii polská režisérka Agnieszka Hollandová, se pozoruhodným způsobem vyrovnává s jednou z největších událostí novodobých českých dějin. Příběh sebeobětování Jana Palacha a následný dopad tohoto činu na nejbližší okruh lidí i na celou společnost, reflektuje období roku 1968 i následné roky včetně desetiletí normalizace, vážně, ale nikoliv sentimentálně či pateticky.
Láska
Premiéra: 14. 2.
Za komorní drama o lásce až za hrob s Jeanem-Louisem Trintignantem a Emmanuelle Riva v hlavních rolích si Rakušan Michael Haneke odnesl z festivalu v Cannes svou druhou Zlatou palmu i Oscara.
"V Trintignantově bravurním podání hrdina zůstává emocionálním středobodem celého vyprávění, jež pojem "láska" vystavuje mezní konfrontaci a zbavuje ho tak veškerého romantického či melodramatického balastu. Hanekeho film je tak antitezí všech slzavých či poetizovaných příběhů o milostném citu." z recenze Aleny Prokopové
Recenze: |
30 minut po půlnoci
Premiéra: 21. 2.
Syrový příběh pátrání po vůdci Al Kajdy a jeho dopadení získal Oscara za zvukové efekty a čtyři další nominace. Režisérka Kathryn Bigelowová si tak ještě o něco rozšířila svou sbírku zlatých sošek: čtyři si odnesla za svůj přechozí snímek Smrt čeká všude.
"Bigelowová dokáže ten svět porad, vyhodnocování, koukání do monitoru ukázat způsobem neokázalým a přitom strhujícím. Pomáhá jí v tom hlavní představitelka, která Mayu nezbavuje emocí, ani je ale nepřehrává, nepředkládá, vede člověka k tomu, aby je z její pohledné tváře dešifroval sám. Podobně přesvědčivě a živě jsou ve filmu zachycena i exotická prostředí (exteriéry se natáčely v Indii a Jordánsku), scény sledování jsou – při vší vnější nedramatičnosti – velice napjaté." z recenze Aleny Prokopové
Recenze: |
Šmejdi
Premiéra: 18. 4.
Dokumentární film režisérky Sylvie Dymákové byl nejen odvážným počinem, kterým poukázala na drsné pozadí předváděcích akcí pro seniory, ale jeho dopad měl i praktické důsledky: tlak veřejnosti zapůsobil i na poslance, kteří schválili novelu zákona na ochranu spotřebitele namířenou právě proti podvodným praktikám při předváděcích akcích. Česká obchodní inspekce také odebrala licenci několika podvodným firmám.
"Mě by v životě nenapadlo, že to bude mít takovou rezonanci, i protože to vzniklo jako dobrovolná aktivita. Chtěla jsem dělat osvětu mezi seniory, ale potom si to samo prorazilo dveře tam, kde před tím byla zeď. Mám radost, že se na tohle téma konečně zaměřila pozornost. Dvacet let se na to totiž kašlalo. Nyní je naše společnost schopná si uvědomit, že to byl velký problém." z rozhovoru s režisérou Dymákovou.
Rozhovor s režisérkou: |
Liberace
Premiéra: 18. 7.
Životopisný snímek Stevena Soderbergha o slavném pianistovi a baviči Valentinovi Liberacem a jeho vztahu s o mnoho mladším milencem přinesl životní hereckou šanci Michaelu Douglasovi.
"Liberace!, na němž se Steven Spoderbergh podílel také jako kameraman, je okouzlující, fantastickou výpravou do světa milostného kýče přeneseného do gay reálií. Jde přitom o klání protagonistů, kteří zapadli do Liberaceho světa tak hluboko, že už se nepodobají sami sobě. ... Film bezpečně ovládá osmašedesátiletý Michael Douglas, který v titulní roli podává patrně nejlepší herecký výkon své kariéry (a vyrovnává se přesvědčivě i s Liberaceho hudebními čísly)." z recenze Aleny Prokopové
Recenze: |
Jasmíniny slzy
Premiéra: 1. 8.
Drama zhýčkané ženy, jejíž život se rozpadne na kusy, je dalším skvělým počinem z dílny neúnavného, originálního tragikomického glosátora lidských osudů Woodyho Allena.
"Jasmine v dechberoucím podání Cate Blanchettové je ženou, která během okamžiku ztratila všechno, co tvořilo její život, status, úroveň. Její muž Hal (hraje ho Alec Baldwin, v poslední době oblíbený Allenův herec) představuje prototyp příslušníka agresivní americké finanční plutokracie, která podváděla privátně i jaksi společensky. Finanční krize, zaviněná asociálními bytostmi jako Jasminin manžel, tvoří pozadí krize životní, která zamává se všemi Jasmininými jistotami. ... Ano, je to jeden z nejsmutnějších Allenových filmů. Ale právě smutek je hodnota, bez níž by nevynikl smích, jenž se s nímísí v komediích lidského údělu, jichž je Woody Allen největším žijícím mistrem." z recenze Jiřího Peňáse
Recenze: |
Kauza Cervanová
Premiéra: 19. 9.
Fascinující dokumentární rekonstrukce čtyřicet let staré vraždy studentky, jež otřásla slovenskou justicí a jejíž politické pozadí je dodnes nevyjasněné. Nejúspěšnější slovenský dokument posledních desetiletí nasbíral řadu cen na tuzemských i zahraničních festivalech. "Stominutová Kauza Cervanová je asi nejdrásavějším dokumentem za poslední roky, na němž se podílela tuzemská produkce, konkrétně Česká televize." Josef Chuchma
"Filmařova posedlost zjišťováním, jak to mohlo být a co si kdo o tom dnes myslí, nakonec vydá plody nikoliv ve formě přesvědčivého investigativního zjištění, nýbrž ve formě tísnivého existenciálního obrazu o tom, jak tu minulost s námi zůstává. A možná hlavně díky tomu je Kauza Cervanová dokumentem, který se zadírá pod kůži a divák na něj jen tak nezapomene." z recenze Josefa Chuchmy
Recenze: |
Gravitace
Premiéra: 3. 10.
Sci-fi Alfonsa Cuaróna se Sandrou Bullock a Georgem Clooneym v hlavních rolích je fascinující 3D výpravou do tajů vesmíru.
"Nejvíce vynášená je na Gravitaci vizuální stránka filmu - právem. Od prvního záběru je ohromující, taky je to záběr za všechny peníze, nepřerušený po dlouhé minuty, během nichž se v kosmickém prostoru odehrává balet lidí ve skafandrech, přilétajících a mizejících objektů. To vše ve zcela přesvědčivě ztvárněném stavu beztíže. Samozřejmě že je to dílo digitálních technologií, takže se nedá mluvit o mistrném ovládání kamery a organizaci dění před ní. O velice promyšlené a invenční kompozici a imaginaci ale nepochybně." z recenze Ondřeje Štindla
Recenze: |
Život Adele
Premiéra: 28. 11.
"Francouzský film Život Adele režiséra Abdellatifa Kechicheho, vítěz letošního festivalu v Cannes, je v něčem přesvědčivý a také značně neromantický obraz milostného poblouznění. V mnoha ohledech také extrémní – stopáží, otevřeností sexuálních scén i okolnostmi vzniku." z recenze Ondřeje Štindla
Recenze: |
Hobit
Premiéra: 12. 12.
Dlouho očekávaný druhý díl hobití trilogie láká do kina všechny, kdo chtějí vidět, kam až může vést bezbřehá fantazie režiséra Petera Jacksona.
"Filmová verze Tolkienova Hobita bude mít něco kolem devíti hodin, důkladnější přepis nějaké knihy aby jeden pohledal. A úvodní část trilogie tím dost trpěla – tříhodinová expozice příběhu, jenž se z větší části teprve měl stát, obsahovala i jednu z nejdelších filmových večeří všech dob. Ve filmu Hobit: Šmakova dračí poušť se naopak stane ledacos, potřeby té části publika, jež v kině hledá především velkolepé a nevídané, by mohly být uspokojeny." z recenze Ondřeje Štindla
Recenze: |
Bonus: Vrahem z povoláníKarel Vaš děsí jako mladík i jako stařec
|