Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Jak natočit dobrý skutek. Filmaři vystavěli šibalskému zachránci Nicholasi Wintonovi decentní pomník

Anthony Hopkins jako Nicholas Winton ve filmu Jeden život foto: Vertical

Recenze
Dlouho neznámý, dnes už ale proslulý příběh záchrany stovek ohrožených dětí z okupovaného Československa dostal novou filmovou podobu s hvězdným obsazením: skromného hrdinu Nicholase Wintona v ní ztvárnil Anthony Hopkins.
  5:00

Wintonův příběh už mohli diváci sledovat v několika dokumentech a v hrané podobě se k němu přiblížil snímek Mateje Mináče Všichni moji blízcí z roku 1999.

Úctyhodnou Wintonovu iniciativu v předvečer druhé světové války i dojemné okolnosti jejího zveřejnění v roce 1988 nyní rekapituluje snímek Jeden život, jehož hlavní hvězdou je Anthony Hopkins coby Nicholas Winton v požehnaném věku. Jeho mladší verzi ztvárnil Johnny Flynn a matku mladého Nicholase Babette Wintonovou, která měla výrazný podíl na jeho bohulibé činnosti, hraje Helena Bonham Carterová.

Devětadvacetiletý bankovní makléř Nicholas Winton v letech 1938 a 1939 zorganizoval převoz 669 převážně židovských dětí z Československa a později z protektorátu do Británie. Jako podnět mu stačily informace o tom, co se v Československu děje, a krátká osobní návštěva. A vědomí, že je způsob, jak alespoň někoho zachránit.

Legendární scéna

„Když mě producenti přizvali k tomuto filmovému projektu, tak se mi okamžitě vybavila slavná scéna z pořadu To je život, který vysílala BBC v roce 1988,“ říká režisér Jednoho života James Hawes.

„Moderátorka vyprávěla příběh o záchraně stovek dětí z Československa. Pak se zeptala, zda je v sále někdo, kdo vděčí za život Wintonovi, jenž sedí v přední řadě publika. Najednou se zvednou všichni kolem,“ připomíná režisér situaci, kterou ve svém filmu natočil z perspektivy Nicholase Wintona.

„Prožíváme s ním první vteřiny, kdy se dozví, že kolem něj jsou ,jeho‘ děti. Natáčeli jsme tuhle scénu s příbuznými Wintonových dětí. Až film uvidíte – soustřeďte se na řadu hned za Nickym. Jsou tam tři sestry a bratr. A jedna z nich je opravdu velmi dojatá, protože si představuje, co tehdy v BBC prožíval její otec.“

O jeho činu dlouho nikdo nevěděl, až koncem 80. let se Winton spolu se svou manželkou rozhodl zveřejnit dokumenty, které po desetiletí uchovával. Příběh si našel cestu na televizní obrazovky a stal se oprávněnou senzací, Nicholas Winton obdržel vysoké britské i české státní vyznamenání. Je to historie, která si zaslouží připomínat, jak z ní ale udělat filmové drama?

Ve zmíněném filmu Všichni moji blízcí představil zkušený scenárista Jiří Hubač Wintonovu akci nepřímo, přes příběh dobře situované rodiny českých Židů, která se snaží vyrovnat s těžko představitelnou změnou poměrů.

Snímek Jeden život se naproti tomu zaměřuje přímo na osobu Nicholase Wintona. V pasážích s Anthonym Hopkinsem nabízí minimalistickou studii běžných dnů bezmála osmdesátiletého muže, který je stále činný v charitativní oblasti, rád plave a přemýšlí, co s dokumenty, jež má schované ve staré aktovce.

V dávnější rovině se pak odvíjí historie slavných Wintonových vlaků, od vypravení toho prvního až po neblahý osud posledního, který už v září 1939 nesměl z Prahy vyjet.

Spolu s Wintonem diváci sledují hektické dění po Mnichovu a po březnu 1939, potkávají se s hrdinovými spolupracovníky v Anglii i v Čechách a samozřejmě s ohroženými dětmi a jejich rodinami.

Tady je Jeden život v docela pozoruhodném kontrastu s dojmem, který vytváří film Všichni moji blízcí: v aktuálním podání je totiž pomnichovské Československo již zemí v zoufalé situaci, kde hrozí desetitisícům uprchlíků ze Sudet smrt v nuzných podmínkách utečeneckých táborů nebo politická perzekuce.

Někdy škatulka nestačí. Charismatický Bernstein Bradleyho Coopera není žádná akademická nuda

Tento pohled nelze šmahem odmítnout jako účelový: Nicholas Winton skutečně vzpomínal, že jej k jeho akci pohnulo setkání s utečenci ze Sudet, a uprchlická krize v troskách prvorepublikového Československa nepochybně představovala vážný problém.

Jisté rozpaky nicméně budí konkrétní zobrazení poměrů, s nimiž se u nás Winton setkává – britský pohled na střední a východní Evropu zjevně příliš nerozlišuje českou metropoli od, řekněme, balkánské vesnice. (Přičemž je současně předválečná Praha místem, kde může Brit ve své mateřštině vést s místními představiteli komplikované dialogy.)

Celá předválečná rovina Jednoho života dost trpí popisností situací a dialogů, které spíš než dramatický tvar vytvářejí jen poněkud spornou a místy nepřehlednou ilustraci známého příběhu.

Těžiště filmu tak jednoznačně spočívá v méně vzdálené minulosti, kde se Anthony Hopkins s šarmem a vcítěním zhostil role vitálního penzisty, který se po desetiletích odhodlá ke konfrontaci se svým záslužným činem.

Jeden život

VB 2024

  • Režie: James Hawes
  • Hrají: Anthony Hopkins, Helena Bonham Carter, Johnny Flynn, Jonathan Pryce a další

Premiéra 1. února 2024

A také se svými pocity, jež si po celou dobu držel od těla: odváží se připustit si radost ze zachráněných lidských životů, která mírní bolest nad těmi, jež zachránit nemohl. Je to drobnokresba, pro niž je Anthony Hopkins ideálním protagonistou.

Přívětivý a lehce šibalský charakter postavy se tu vyjevuje třeba prostřednictvím knoflíku, který Winton nachází v dobročinné kasičce a najde pro něj vlastní praktické uplatnění.

Milým detailem je také moment, kdy hrdina sleduje poněkud bizarní televizní pořad That’s Life a otráveně ho vypne – a je to pak právě tento pořad, kde se posléze odehraje proslulé Wintonovo setkání s „jeho“ dospělými dětmi. V rekonstrukci oné scény v Jednom životě vystupují i potomci zachráněných dětí a emocionální síla té skvěle vypointované situace je opět spolehlivá.

Jako celek však Jeden život přece jen úplně nepřesvědčuje. Zčásti jistě proto, že není snadné zfilmovat dobrý skutek: kontroverzní postava Oskara Schindlera byla pro dramatické účely příhodnější než Nicholas Winton, kterému není co vytknout (a drobné zvláštnůstky to nevytrhnou).

Filmaře by snad taková výzva mohla vést k o to větší vynalézavosti – tvůrci Jednoho života se však spíš rozhodli, že decentní pomník bude stačit.

Autor: