130 let
Anthony Hopkins jako Nicholas Winton ve filmu Jeden život

Anthony Hopkins jako Nicholas Winton ve filmu Jeden život | foto: Vertical

Recenze

Jak natočit dobrý skutek. Filmaři vystavěli šibalskému zachránci Nicholasi Wintonovi decentní pomník

Kultura
  •   5:00
Dlouho neznámý, dnes už ale proslulý příběh záchrany stovek ohrožených dětí z okupovaného Československa dostal novou filmovou podobu s hvězdným obsazením: skromného hrdinu Nicholase Wintona v ní ztvárnil Anthony Hopkins.

Wintonův příběh už mohli diváci sledovat v několika dokumentech a v hrané podobě se k němu přiblížil snímek Mateje Mináče Všichni moji blízcí z roku 1999.

Úctyhodnou Wintonovu iniciativu v předvečer druhé světové války i dojemné okolnosti jejího zveřejnění v roce 1988 nyní rekapituluje snímek Jeden život, jehož hlavní hvězdou je Anthony Hopkins coby Nicholas Winton v požehnaném věku. Jeho mladší verzi ztvárnil Johnny Flynn a matku mladého Nicholase Babette Wintonovou, která měla výrazný podíl na jeho bohulibé činnosti, hraje Helena Bonham Carterová.

Devětadvacetiletý bankovní makléř Nicholas Winton v letech 1938 a 1939 zorganizoval převoz 669 převážně židovských dětí z Československa a později z protektorátu do Británie. Jako podnět mu stačily informace o tom, co se v Československu děje, a krátká osobní návštěva. A vědomí, že je způsob, jak alespoň někoho zachránit.

Legendární scéna

„Když mě producenti přizvali k tomuto filmovému projektu, tak se mi okamžitě vybavila slavná scéna z pořadu To je život, který vysílala BBC v roce 1988,“ říká režisér Jednoho života James Hawes.

„Moderátorka vyprávěla příběh o záchraně stovek dětí z Československa. Pak se zeptala, zda je v sále někdo, kdo vděčí za život Wintonovi, jenž sedí v přední řadě publika. Najednou se zvednou všichni kolem,“ připomíná režisér situaci, kterou ve svém filmu natočil z perspektivy Nicholase Wintona.

„Prožíváme s ním první vteřiny, kdy se dozví, že kolem něj jsou ,jeho‘ děti. Natáčeli jsme tuhle scénu s příbuznými Wintonových dětí. Až film uvidíte – soustřeďte se na řadu hned za Nickym. Jsou tam tři sestry a bratr. A jedna z nich je opravdu velmi dojatá, protože si představuje, co tehdy v BBC prožíval její otec.“

O jeho činu dlouho nikdo nevěděl, až koncem 80. let se Winton spolu se svou manželkou rozhodl zveřejnit dokumenty, které po desetiletí uchovával. Příběh si našel cestu na televizní obrazovky a stal se oprávněnou senzací, Nicholas Winton obdržel vysoké britské i české státní vyznamenání. Je to historie, která si zaslouží připomínat, jak z ní ale udělat filmové drama?

Ve zmíněném filmu Všichni moji blízcí představil zkušený scenárista Jiří Hubač Wintonovu akci nepřímo, přes příběh dobře situované rodiny českých Židů, která se snaží vyrovnat s těžko představitelnou změnou poměrů.

Snímek Jeden život se naproti tomu zaměřuje přímo na osobu Nicholase Wintona. V pasážích s Anthonym Hopkinsem nabízí minimalistickou studii běžných dnů bezmála osmdesátiletého muže, který je stále činný v charitativní oblasti, rád plave a přemýšlí, co s dokumenty, jež má schované ve staré aktovce.

V dávnější rovině se pak odvíjí historie slavných Wintonových vlaků, od vypravení toho prvního až po neblahý osud posledního, který už v září 1939 nesměl z Prahy vyjet.

Spolu s Wintonem diváci sledují hektické dění po Mnichovu a po březnu 1939, potkávají se s hrdinovými spolupracovníky v Anglii i v Čechách a samozřejmě s ohroženými dětmi a jejich rodinami.

Tady je Jeden život v docela pozoruhodném kontrastu s dojmem, který vytváří film Všichni moji blízcí: v aktuálním podání je totiž pomnichovské Československo již zemí v zoufalé situaci, kde hrozí desetitisícům uprchlíků ze Sudet smrt v nuzných podmínkách utečeneckých táborů nebo politická perzekuce.

Někdy škatulka nestačí. Charismatický Bernstein Bradleyho Coopera není žádná akademická nuda

Tento pohled nelze šmahem odmítnout jako účelový: Nicholas Winton skutečně vzpomínal, že jej k jeho akci pohnulo setkání s utečenci ze Sudet, a uprchlická krize v troskách prvorepublikového Československa nepochybně představovala vážný problém.

Jisté rozpaky nicméně budí konkrétní zobrazení poměrů, s nimiž se u nás Winton setkává – britský pohled na střední a východní Evropu zjevně příliš nerozlišuje českou metropoli od, řekněme, balkánské vesnice. (Přičemž je současně předválečná Praha místem, kde může Brit ve své mateřštině vést s místními představiteli komplikované dialogy.)

Celá předválečná rovina Jednoho života dost trpí popisností situací a dialogů, které spíš než dramatický tvar vytvářejí jen poněkud spornou a místy nepřehlednou ilustraci známého příběhu.

Těžiště filmu tak jednoznačně spočívá v méně vzdálené minulosti, kde se Anthony Hopkins s šarmem a vcítěním zhostil role vitálního penzisty, který se po desetiletích odhodlá ke konfrontaci se svým záslužným činem.

Jeden život

VB 2024

  • Režie: James Hawes
  • Hrají: Anthony Hopkins, Helena Bonham Carter, Johnny Flynn, Jonathan Pryce a další

Premiéra 1. února 2024

A také se svými pocity, jež si po celou dobu držel od těla: odváží se připustit si radost ze zachráněných lidských životů, která mírní bolest nad těmi, jež zachránit nemohl. Je to drobnokresba, pro niž je Anthony Hopkins ideálním protagonistou.

Přívětivý a lehce šibalský charakter postavy se tu vyjevuje třeba prostřednictvím knoflíku, který Winton nachází v dobročinné kasičce a najde pro něj vlastní praktické uplatnění.

Milým detailem je také moment, kdy hrdina sleduje poněkud bizarní televizní pořad That’s Life a otráveně ho vypne – a je to pak právě tento pořad, kde se posléze odehraje proslulé Wintonovo setkání s „jeho“ dospělými dětmi. V rekonstrukci oné scény v Jednom životě vystupují i potomci zachráněných dětí a emocionální síla té skvěle vypointované situace je opět spolehlivá.

Jako celek však Jeden život přece jen úplně nepřesvědčuje. Zčásti jistě proto, že není snadné zfilmovat dobrý skutek: kontroverzní postava Oskara Schindlera byla pro dramatické účely příhodnější než Nicholas Winton, kterému není co vytknout (a drobné zvláštnůstky to nevytrhnou).

Filmaře by snad taková výzva mohla vést k o to větší vynalézavosti – tvůrci Jednoho života se však spíš rozhodli, že decentní pomník bude stačit.

Autor: Marcel Kabát