130 let
Z filmu Davida Ondříčka Ve stínu

Z filmu Davida Ondříčka Ve stínu | foto: Falcon

Filmy 2012: Kolik potřebuje Česko scenáristů?

Kultura
  •   12:00
Plus minus jednoho, mohla by znít odpověď na titulní otázku při zběžném pohledu na letošní úrodu filmů české provenience.

Hned pod čtyřmi filmy, které letos přišly do kin, je podepsán plodný autor Marek Epstein: Vrásky z lásky, Signál, Posel a Ve stínu. Scénáře samozřejmě nevznikaly ve stejnou dobu a ne všechny jejich výsledné podoby jsou výhradně Epsteinovým dílem, přesto jde o výkon co do kvantity obdivuhodný.

Dva ze jmenovaných filmů lze také zařadit k tomu lepšímu, co v roce 2012 čeští filmaři divákům naservírovali. Thriller Davida Ondříčka Ve stínu zasazený do 50. let byl poslán do (brzy dobojované) bitvy o Oscara. Nutno ovšem říci, že scénář není v tomto (na české poměry) velkofilmu nejsilnější složkou.

RECENZE:

Na film Ve stínu se dobře dívá, ale příběh je na vodě

Parta kriminalistů ve filmu Davida Ondříčka Ve stínu

Snímek Posel se režisérovi Vladimíru Michálkovi vyloupl jako docela sevřený příběh s určitou výpovědí a filmařskou kvalitou - přesto přece jen příliš "malý" na to, aby po všech stránkách ustál nasazení v běžné distribuci.

RECENZE:

Film Posel: Poctivé dílko, které však nenadchne ani nepřekvapí

Matěj Hádek ve filmu Vladimíra Michálka Posel

Jednoocí králové

O zcela přesvědčivý či alespoň bezchybně fungující původní scénář se bohužel většinou nemohly opřít ani další české filmy, které přitom tvoří to relativně nejlepší z úrody loňského roku.

Bohdan Sláma nabídl divákům snímek Čtyři slunce, který předtím představil na festivalu v Sundance - a skutečně lze najít důvody, proč tento film na světovou scénu patří. Na druhé straně při srovnání s tím nejlepším ze Slámovy tvorby je dojem ze Čtyř sluncí přece jen poněkud rozpačitý.

RECENZE:

Čtyři slunce uvízlá mezi nebem a zemí

Jarloslav Plesl ve filmu Bohdana Slámy Čtyři slunce

Chytrou a zároveň přiměřeně lidovou komedii Okresní přebor natočil Jan Prušinovský - byť při tom co do zdařilosti zaostal za některými epizodami svého stejnojmenného televizního seriálu.

RECENZE:

Zvláštní pozici má snímek Jana Hřebejka Odpad město smrt, který je "pouze" filmovou adaptací inscenace Divadla Komedie. Jde ovšem o velmi zdařilou ukázku toho, jak by taková adaptace měla vypadat.

RECENZE:

Odpad město smrt: Hřebejkovo městské panoptikum

Z filmu Jana Hřebejka Odpad město smrt

Dosti výrazně se i letos uplatnily dokumenty, i když zdaleka ne všechny nutně musely do kin přijít. Pochyb o tom nicméně není v případě sběrného dokumentu Davida Ondříčka Láska v hrobě.

RECENZE:

Láska v hrobě: nápor na nervy, žaludek, hlavu i srdce

Kdo koho podpírá? Z filmu Davida Vondráčka Láska v hrobě

A že silný dokument se nemusí zrodit jen z tragédie, přesvědčivě ukázal svěží fotbalový snímek Dva nula.

RECENZE:

Film Dva nula: Jak režíruje Léonard Kweuke

Dokument Dva nula: fotbalové derby jinak

Autor: Marcel Kabát
  • Vybrali jsme pro Vás