130 let

Folkové prázdniny 2022: Nora Brown | foto: Yvetta Stránská

Nora Brownová dosáhla autenticity díky talentu a učitelům ve věku svých pradědečků

Kultura
  •   15:00
Letošní ročník Folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou, jenž proběhl minulý týden, přivezl jako už tradičně spoustu velmi zajímavé hudby ze všech koutů světa. Silné zastoupení měla tentokrát zejména anglická a koncem týdne irská hudba (mj. The Rheingans Sisters, Ryan Young, Sam Lee resp. Ye Vagabonds či Interference).

Exotičtější projev představila hned na úvod nejslavnější peruánská zpěvačka Susana Baca, afrokubánskými rytmy areál uprostřed týdne rozdováděli The Garifuna Collective z jihoamerického Belize. A ostudu domácí scéně rozhodně neudělali její význační zástupci Hradišťan, Michal Prokop, Vladimír Merta, Radůza, sourozenci Ulrychovi a mnozí další.

Jestliže ale mohou letošní „Folkovky“ hovořit o nějakém zásadním objevu, zcela nepochybně je to americká banjistka, kytaristka a zpěvačka Nora Brownová. Mladinká, teprve šestnáctiletá dívka přiletěla z New Yorku za doprovodu celé rodiny, tedy maminky, tak trochu hippie otce, působícího jako by právě odložil dřevorubeckou sekeru, a mladšího bratra. Vystoupení v Náměšti bylo jejím vůbec prvním koncertem v Evropě a po odjezdu ji čekala prázdninová cesta po metropolích starého kontinentu, včetně Prahy.

Black Country, New Road a další progresivní kapely zahrají v Tasově na Besedě

Nora Brownová je na samém začátku hudební kariéry, ale už teď je zcela nepřeslechnutelná. Přestože pochází z největšího amerického velkoměsta, její interpretace tradicionálů je tak důvěryhodná a autentická, jako by vyrůstala někde na farmě v Kentucky nebo v chýši na úbočí Apalačského pohoří. Rozhodně se ale do ničeho takového nestylizuje, Nora je moderní dívka v džínách a baseballovou kšiltovku patrně nikdy neodkládá. Jen hudbu poslouchá a brilantně hraje jinou než drtivá většina jejích vrstevníků na celém světě.

... a hned vedle zrály sýry

Všechno začalo tím, že v šesti letech dostala od rodičů ukulele – nástroj, který v posledních letech přišel do módy zdaleka nejen ve Spojených státech. Klíčové pro její hudební vývoj bylo setkání s propagátorem takzvané old time music, tedy amerických bílých lidovek, nyní již zemřelým multiinstrumentalistou a hudebním učitelem Shlomem Pestcoem. Právě on v ní nejen podchytil víru ve vlastní muzikantský talent, ale také obrovský zájem o „starou hudbu“, o jejíž existenci většina jejích vrstevníků nemá tušení. A také o hledání jejích kořenů.

Nora Brownová totiž rozhodně není z těch, kteří jsou přesvědčeni o nadřazenosti bílé rasy v americké hudbě a jako jeden ze svých cílů si vytyčila ve veřejnosti rozšířit povědomí například o tom, že banjo je instrument afrického původu. Proto také jedním z nástrojů, které na virtuózní úrovni zvládá, je banjo bezpražcové, tedy takové, které má k africkým základům mnohem blíže. Což ale neznamená, že by na svých koncertech nebo při nahrávání nepoužívala také standardní pětistrunné bluegrassové banjo, akustickou, a dokonce i – jak jsme viděli právě v Náměšti – elektrickou kytaru. Jestli něco Nora Brownová není, pak rozhodně dogmatická „konzerva“.

Debutové album Cinnamon Tree natočila Nora Brownová ve svých třinácti letech, vydala jej společnost Jalopy Records a není náhoda, že bylo vyrobeno v detroitském podniku Third Man Pressing. Ten totiž patří slavnému rockerovi Jacku Whiteovi, který právě takovouto „kořennou“ hudbu miluje a na každém kroku propaguje. Vloni diskografii rozšířila o minialbum Sidetrack My Engine, jehož velmi originální zvuk formuje fakt, že za místo nahrávání byl zvolen sklep v Brooklynu, jehož část je používána jako prostor pro dozrávání sýrů.

Nora se snaží co nejvíce přiblížit podstatě hudby, kterou si zamilovala, a stále se vzdělává. Nejen na oficiálních kurzech lidové hudby (na nichž ale také sama vyučuje o generace mladší hudebníky; ostatně jednu takovou dílnu měla i v Náměšti), ale i návštěvami starých mistrů. Jako třeba bývalého horníka a banjisty Leeho Sextona. Ten by ve svých devadesáti letech mohl být jejím pradědečkem.

Autor: Ondřej Bezr