Její jemnost a svéráz už dolehly i do reklamních džinglů, co může říct nového? Patrně dost: deskou Metals (skutečně ji nazvala Kovy) jako by - až po letech úspěchů - skutečně dozrála.
Feist, jak si sama říká, má za sebou docela spletitou cestu z rodného Nového Skotska. Nejprve vystupovala spolu s radikální performerkou Peaches; ta pro ni mimochodem vymyslela peprné umělecké jméno Bitch Lap Lap. Pak se přidala k Broken Social Scene: dost jedinečné kapele, kolektivu silných autorů hrajících společně. V roce 2004 přišla s vlastním albem Let It Die - a co nenastartoval spontánní úspěch, to dorazil ohlas písně Mushaboom v reklamních spotech (stejně jako později další hit nazvaný 1, 2, 3, 4).
zdroj: www.youtube.comMinulá dekáda patřila ve světovém popu těm, kteří vzešli z nezávislých kruhů, a nová média je katapultovala do mainstreamu: Feist je výborným příkladem. Snoubí se v ní nekompromisní autorka a křehká interpretka, osoba plná ženství a zároveň pevné samostatnosti. Žena, která ví o nárocích dnešního světa, ale zároveň si nechce upřít to, aby působila roztomile: S tímhle softfeminismem se identifikovala spousta posluchaček a desky vydělaly spoustu peněz.
Feist se ovšem nikdy neponořila do úplné dekorativnosti. Na nové album si půjčila muzikanty od Becka, producenta Mockyho a islandského Valgeira Sigurdssona (od Björk). Na kalifornském pobřeží Big Sur nahrála písně, v nichž se snoubí zralá jistota s riskantní bezprostředností a intimitou. Častěji než dřív tu znějí sekce orchestru, ale taky se tu balancuje na hraně ticha.
zdroj: www.youtube.comPořád tu jsou Feistiny popěvky, jež chytí napoprvé, pořád je tu nahý hlas snímaný detailně, jak pro voyery. Ale k tomu připočtěme výbornou autorskou formu a soustředění na to, co stojí za vyslovení. Feist s Metals neztratí dosavadní posluchače, ale zpozornějí noví.
Sledovat příběh kapel a muzikantů po prvních letech, to je často jako zjišťovat, jak lze vést firmu dlouhá léta. Nebo jak proplouvat zákrutami v osobním životě. Když někdo jako Feist tak pěkně uspěje uprostřed dlouhé cesty, říkáme si, že ani my bychom to neměli pokazit víc, než je nutné.