130 let

Z inscenace Dalibor | foto: Národní divadlo Brno

Premium

Recenze

Bojovník za svobodu, nebo terorista? V brněnském Národním rozehráli politický proces s Daliborem

Na co do divadla
  •   5:00

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Brněnské Národní divadlo zahájilo jubilejní smetanovský rok inscenací Dalibora Bedřicha Smetany v hudebním nastudování Tomáše Hanuse a v režii Davida Pountneyho. Byla to velká sláva, podstatné ovšem bylo nastudování. Nadchlo mě zejména to hudební.

Tomáš Hanus, dlouholetý hudební ředitel Velšské národní opery, která je koproducentem inscenace, má obrovský cit pro hudební divadlo a styl Smetanovy hudby. Díky své muzikalitě se nezdráhá dát plný průchod romantické vroucnosti. A ze hry orchestru při premiéře bylo zřejmé, jaký má Hanus u hráčů respekt.

O britském režisérovi Davidu Pountneym je známo, že má k české opeře mimořádně vřelý vztah, což je pro propagaci Janáčka, Dvořáka, Smetany i Martinů ve světě o to přínosnější, že ho můžeme řadit k nejvýznamnějším osobnostem operní režie posledních padesáti let.

Pountney dokáže v inscenovaných dílech nacházet nové významy, aniž je převrací za každou cenu. Dalibora pojal do značné míry jako politickou operu zasazenou do dnešních poměrů a promyšleně kombinoval velmi realisticky pojaté situace se snově symbolickými.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Autor: Helena Havlíková