Rekonstrukce hlavy masožravého dinosaura druhu Mapusaurus roseae | foto: Prof. Rodolfo Coria

Dinosauři zřejmě lovili v tlupách

•   9:49
Paleontologové mění pohled na život největších dravců. Nálezy stovek kostí ukazují, že někteří obří dinosauři zřejmě při lovu spolupracovali.

O titul největšího dravce mezi dinosaury se hlásí nový uchazeč. Je jím tvor, který před sto miliony let vládl pláním dnešní Argentiny. Podle koster, které rekonstruuje argentinskokanadský vědecký tým, dorůstali dospělí jedinci délky možná až 13 metrů, a byli tak větší než Tyrannosaurs rex.

Nejdůležitější však není samotný vzrůst mapusaura, ale fakt, že žil s velkou pravděpodobností ve skupinách. Vědce k tomuto názoru přivedla důkladná analýza fosilií odkrytých mezi lety 1997 až 2002 poblíž argentinského města Plaza Huincul.
 Kosti, které skrývala stotunová pískovcová skála, patřily zvířatům příbuzným obřímu gigantosaurovi. Ten žil v dřívějším období.

Objevitel Rodolfo Coria z paleontologického muzea v Plaza Huincul nový druh pojmenoval Mapusaurus roseae.

Rodinná „hrobka“
Na jednom místě se našlo nejméně sedm jedinců nového druhu. Možná, že kosti patřily až devíti zvířatům. Nález ukazuje, že tito dinosauři zřejmě žili v jedné skupině, řekl Coria časopisu New Scientist.

Dosud převažoval názor, že masožraví dinosauři lovili svoji kořist jako osamělí predátoři. Fosilie žádného dravce, který žil ve stejné epoše jako mapusaurus, totiž nebyly nalezeny ve větším počtu na jednom místě. To ale může být způsobeno malým počtem nálezů.

Dinosauří pohřebiště u Plaza Huincul vydalo kostry jak dospělých jedinců, tak dinosauřích pubescentů. Kompletní kostra se však ani v jednom případě nedochovala. Proto vědci vzrůst mapusaura pouze odhadovali. Podle Corii a jeho kanadského kolegy Phila Currie z University of Alberta mohli největší jedinci od čenichu po špičku ocasu měřit 12,5 metru a vážit přibližně šest tun.

Mapusaurus měl velice ostré zuby, a mohl tedy být schopen lovit i největší známé suchozemské zvíře všech dob, až 40 metrů dlouhého a až 100 tun vážícího býložravého argentinosaura.

Oba tyto druhy žily před zhruba 100 miliony let. Právě při lovu tak obrovských tvorů by i ti největší dravci potřebovali spolupracovat. Pokud údaje udávané Rodolfem Coriou sedí, patřil by Mapusaurus roseae mezi tři největší dinosaury všech dob. Výrazně by ztrácel jenom na spinosaura objeveného v Africe, který měl podle studie uveřejněné v únoru dorůstat zatím rekordní délky až 17 metrů.

Autoři: Lidové noviny