• Premium

• Přihlásit Můj účet

Poševní gel by měl ženy chránit před virem HIV. | foto: Reprofoto

Diskrétní zbraň proti AIDS

•   7:10
Gel s trojím účinkem během pokusů na zvířatech sloužil jako velmi účinná prevence proti AIDS. V situaci, kdy proti nemoci AIDS neexistuje vakcína, hledají vědci jiné způsoby prevence před touto nemocí.

Kromě různých genových způsobů léčby slibuje značné možnosti nové také poševní gel, který by měl ženám poskytnout diskrétní ochranu před šířením viru HIV a jím způsobovanou nemocí AIDS.

Údaje o novém přípravku zveřejnil na internetových stánkách vědecký časopis Nature. Vývoj nového prostředku vedou odborníci farmaceutických společností Bristol-Myers Squibb a Merck.

Gel skládající se ze tří mikrobicidních přípravků je podle dosavadních laboratorních výsledku účinnější než kterákoliv v současnosti zkoušený lék proti HIV. Základní myšlenka je velmi podobná léčbě HIV pozitivních pacientů “koktejlem” různých léků.

Každá ze tří účinných složek brání v jiné fázi přichycení viru HIV k tělním buňkám a jeho průniku do těchto buněk. Nemají tedy za úkol virus zničit, jenom mu vystavit “zákaz vstupu”, tím že se zaměřuje na virem vyrobené a používané bílkoviny.

V kombinaci by měla poskytnout velmi vysoký stupeň ochrany i v případě, že při pohlavním styku pár nepoužívá mechanickou ochranu, jejíž používání v některých případech brání náboženské přesvědčení nebo jenom odpor k “novotám”.

Jedinými uživateli přípravku se zatím stala skupina 51 samic makaka v americkém státě Louisiana. Celou skupinu vědci nakazili velkou dávkou viru SHIV, hybridem virů opičího a lidského viru, které je svými vlastnostmi velmi blízký lidskému kmeni HIV.

Pak mezi makaky vytvořili několik kontrolních skupin, na kterých zkoušely jednotlivé účinné látky a jejich nejrůznější kombinace.

Opice chráněné koktejlem ze všech tří přípravků nákaze unikly. Poměrně slušný úspěch vědci zaznamenaly i u opic, které u kterých bylo použito jenom jediného přípravku: účinnost v tomto případě byla průměrně 75 procent. Ochranný gel má tedy podle vědců potenciál výrazně zpomalit šíření nemoci, která ničí především subsaharskou Afriku.

Tam v současné době probíhají klinické zkoušky pěti nových jednosložkových gelů. Proti těmto přípravků má “koktejl” několik výhod, z nichž ta nejzjevnější je právě jeho několikanásobný účinek. Díky kombinaci účinných látek jeho účinky přetrvávají i šest hodin po jeho zavedení. To ho ve skutečném životě jistě činí mnohem snáze použitelným než gely, které se musí užívat těsně před pohlavním stykem.

Více informací na http://www.nature.com/news/2005/051024/full/051024-13.html.