Mars (ilustrační foto).

Mars (ilustrační foto). | foto: Shutterstock

Mars byl v minulosti téměř celý prosáklý vodou, tvrdí vědci

•   10:29
PAŘÍŽ - Na planetě Mars byly před zhruba čtyřmi miliardami let globálně vhodné podmínky pro život, neboť na téměř celé planetě byla přítomna voda v kapalném skupenství. Platí to nejen o jižních vrchovinách, jak dosud vědci předpokládali, ale také o severních rovinách.

Vyplývá to z analýzy hornin objevených uvnitř marsovských kráterů, uvedla v pátek Evropská vesmírná agentura (ESA).

Podrobné zkoumání povrchových hornin umožnily sonda ESA Mars Express a družice amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) Mars Reconnaissance Orbiter, které v severních nížinách Marsu objevily křemičité minerály ukazující na někdejší přítomnost vody.

Voda existovala na rudé planetě v jejím raném stadiu před více než čtyřmi miliardami lety, a to "jen" po dobu několika stovek milionů let, vysvětlil agentuře AFP francouzský astrofyzik Jean-Pierre Bibring, jenž se podílel na příslušné studii otištěné v časopise Science. Ukázalo se, že v kůře Marsu bylo dost vody, ale ne v podobě velkého oceánu. Sever byl přitom stejně vlhký jako jih, tvrdí vědec.

Takové závěry jsou však v protikladu k poznatkům konkurenčního amerického vědeckého týmu, jenž v časopise Nature Geoscience tvrdí, že až do doby před 3,5 miliardy let byla třetina povrchu Marsu pokryta obrovským oceánem.

"Před 3,5 miliardy let už Mars neměl atmosféru, voda už by se na povrchu v kapalném stavu neudržela," namítá Bibring.

Autoři: ČTK, Lidovky.cz