130 let
Učitelka - ilustrační foto

Učitelka - ilustrační foto | foto: Shutterstock

Průzkum

Učitelé se cítí nedocenění, práci by ale neměnili, ukázal průzkum

Slovensko-cest
  •   15:00
PRAHA - Téměř devět z deseti českých učitelů si nemyslí, že by si společnost jejich povolání vážila. Zhruba tři čtvrtiny respondentů však uvedly, že by si toto povolání vybraly znovu. Vyplývá to z výsledku mezinárodního průzkumu TALIS 2013, který se uskutečnil v březnu až květnu loňského roku.

Pokud jde o vnímání svého společenského uznání, byly čeští pedagogové skeptičtější než mezinárodní průměr. V rámci celého vzorku 34 zemí se stejně vyjádřilo 69 procent dotázaných. Ještě horší než v tuzemsku je situace ve Francii, Švédsku a na Slovensku, kde jen čtyři až pět procent učitelů sdílí pocit, že si společnost jejich povolání váží.

Naopak velkou společenskou prestiž pociťují pedagogové v asijských zemích. V Koreji, Singapuru a Abú Zabí, který je součástí Spojených arabských emirátů, jejich podíl dosahuje zhruba dvou třetin. V Malajsii má tento pocit dokonce 84 procent učitelů.

Volby povolání takřka nikdo nelituje

I když jim chybí společenské uznání, přibližně tři čtvrtiny tuzemských pedagogů by se pro toto povolání rozhodly znovu. Takřka nikdo rozhodnutí zvolit tuto profesní dráhu nelituje, vyjádřilo se tak přes devadesát procent respondentů. V Koreji a ve Švédsku přitom zhruba pětina učitelů lituje své volby, což je nejvyšší podíl v rámci tohoto mezinárodního srovnání.

  • Tento mezinárodní průzkum se konal ve čtyřiadvaceti členských zemích Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a dalších deseti partnerských zemích.
  • V tuzemsku se ho zúčastnili všichni ředitelé 220 náhodně vybraných škol a 3219 učitelů.

Češi zase nejméně ze všech souhlasili s tvrzením, že výhody učitelského povolání jednoznačně převažují nad jeho nevýhodami. Zatímco mezinárodní průměr byl 77 procent, v Česku to bylo pouze lehce přes polovinu.

Převážná většina pedagogů je spokojena se svým pracovním prostředím. "Od mezinárodního průměru se ČR odlišuje zejména menším podílem učitelů, kteří by rádi přešli na jinou školu, kdyby to bylo možné," uvedla Česká školní inspekce v národní zprávě TALIS 2013.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás