Kopulující hmyz

Kopulující hmyz | foto: http://www.sci-news.com/paleontology/science-fossil-copulating-insects-china-01528.html

Vědci našli nejstarší fosilii pářícího se hmyzu

PEKING - Tým vědců našel v Číně dosud nejstarší známou fosilii kopulujícího páru hmyzu. Pěnodějky druhu s latinským označením Anthoscytina perpetua žily asi před 165 miliony let, když je zabila patrně sopečná erupce, uvedli vědci ve studii. Dochované fosilie pářícího se hmyzu jsou velmi vzácné.

Píše o tom sci-news.com. Dosud je jich známo jen asi 40 po celém světě a většinou jde o hmyz zalitý v jantaru, napsal s odvoláním na autory studie list Huffington Post. Dosud nejstarší podobná fosilie byla z období "jen" před sto miliony let.

Výborně zachovaná fosilie zhruba 15 milimetrů dlouhých pěnodějek zachycuje pohlavní akt do nejmenšího detailu. Kopulující pár při něm byl obrácený bříšky k sobě v pozici, která se podle vědců za 165 milionů let prakticky nezměnila.

Vědecký tým soudí, že pěnodějky zabila sopečná erupce oblakem jedovatého plynu, který rovněž vyhubil všechen další život v oblasti včetně bakterií a plísní, jež by za běžných okolností jejich těla rozložily. Pak vítr nebo další přírodní síly hmyz spojený v milostném obětí spláchly do blízkého jezera, kde je pokryly vrstvy usazenin a uchovaly je tak na miliony let.

Studii zveřejnil list PLoS ONE.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK