V Singapuru vedou žáky ke kritickému myšlení. To u nás a střední Evropě rozhodně ne, spíš k poslušnosti. Jeden z důvodu, proč to jde s Evropou s kopce.
Ano, Finsko má velmi propracovaný systém. Přesto dosahuje podobných výsledků jako Estonsko. Obě země spojuje jen původ obyvatel. Stejně tak Čína, Jižní Korea a Japonsko nebo Singapur. Jiné systémy, stejný původ obyvatel a podobné výsledky.
V ČR jsou ale i problémy systémové, některé kraje to nezvládají finančně. Přitom inkluze finanční nároky znásobuje. My vzhlížíme ke špičce, ale nemáme vyřešené ani to základní. Asi šestina žáků tak podle mezinárodních srovnávacích testů u nás nezískává vůbec žádné měřitelné znalosti.
A pokud bychom snad zázrakem průměr zvedli, tak pro takový nápor nadaných žáků vůbec nejsme připravení. Ministerstvo dokonce ukončilo i podporu vzdělanostních olympiád.
Školské systémy jsou jednou z příčin výsledků. Roli hrají i genetika a průměrné IQ v zemi (východní Asiaté jsou před námi, černoši v Africe za námi) i společenské a kulturní vlivy, např. jaký význam lidé v dané zemi přikládají vzdělání.
Okopírování a nucené zavedení cizího školského systému by zde ani jinde k úspěchu nevedlo, podobně jako nevedlo k prosperitě řady jihoamerických zemí, když doslovně kopírovaly ústavu USA.