130 let

Potřebuji nářadí. Ale jen půjčit

Česko

Kouzlo půjčoven začali znovu objevovat i lidé v Česku. Ty se toho snaží využít a vykrýt tak odliv firemních klientů, kteří nemají dost zakázek.

PRAHA Nákup nové vrtačky kvůli připevnění jedné police a jiné rozmařilosti se v tuzemských domácnostech stávají minulostí. Lidé mnohem ochotněji využijí služby některé z půjčoven, které se tento potenciál snaží aktivně vytěžit.

„Naším cílem je podpořit poptávku běžných lidí. U firem je to teď špatné, už jen proto, že všude leží hromady sněhu a nic se nestaví. Těžko soudit, jestli je to víc krizí nebo zimou. Už v průběhu minulého roku to ale bylo horší než dříve,“ uvedl Ivo Landsmann, jednatel společnosti SVP, která půjčuje stavební stroje a nářadí.

Ta nyní rozjela kampaň ve snaze přilákat více běžných lidí. „Očekáváme tam růst a počítáme s větší ochotou si věci spíš půjčit než koupit,“ dodal Landsmann.

Potřeba lidí vlastnit klesá i u značkového sportovního vybavení. „Lidé si dnes věci určitě raději půjčují. Často si třeba koupí jenom boty a lyže si pak vypůjčí, aby měli s malými náklady pořád to nejkvalitnější zboží,“ popsal Petr Medřický, vedoucí půjčovny a prodejny s vybavením pro zimní sporty Snowmanie.

Zároveň však dodává, že ani citelný nárůst zájmu o půjčovny nedokáže úplně vykrýt celkový pokles zákazníků na trhu. Lidé si totiž dovolenou na horách často raději odpustí úplně. Vlastní vybavení se také snaží častěji zpeněžit. „Přibývá zájemců o prodej do našeho bazaru, spousta lidí se snaží udat úplně všechno. Kolikrát i věci, které se už ani udat nedají,“ řekl Medřický. Půjčovny sportovního vybavení nebo svatebních šatů představují především cestu, jak si udržet vysoký standard. „České domácnosti samozřejmě v době krize více dbají na hospodaření, nejsou však zpravidla ochotny se zásadně uskrovňovat. Nehledají proto zase tak často to nejlevnější, ale systematicky vyhledávají nabídku s nejvyšší hodnotou za nejnižší cenu,“ uvádí tisková zpráva společnosti Incoma.

To potvrzují i samotní obchodníci. „Je stále více dívek, které sledují aktuální trendy a půjčují si šaty s jasnou představou. Naše nabídka musí být neustále aktuální,“ popsala Zlata Bielková, majitelka svatebního salonu Exclusive.

Půjčovny tak už zdaleka nejsou brány jen jako nouzové řešení, za které by bylo potřeba se stydět. Podle analytičky Markéty Šichtařové však důraz na kvalitu nelze brát plošně. „Většinu populace tvoří lidé s nižšími příjmy, kteří jsou krizí nejvíce zasaženi. Ti dnes jednoznačně upřednostňují kvantitu před kvalitou,“ uvedla.

***

Očekáváme růst a počítáme s větší ochotou si věci půjčit než koupit

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás