Jméno australského designéra Marca Newsona, jenž dnes žije a tvoří v Londýně, je dobře známé všem milovníkům luxusních předmětů. Slavný průmyslový designér, jehož poznávací barvou je oranžová, je totiž podepsán pod mnoha návrhy pro světové značky. A tak jen namátkou: navrhl pera pro německého výrobce nejen per, ale i hodinek či pánských tašek Montblanc. Pero Nautilus vytvořil i pro francouzský dům Hermés.
Je autorem limitované lahve pro koňak Hennessy X. O. nebo stolních hodin Atmos 568 pro švýcarskou značku Jaeger-LeCoultre, jejichž strojek umístil do průhledného pouzdra se zaoblenými rohy (jde mimochodem o třetí Newsonovu variantu slavných stolních hodin, které nepotřebují natahovat). Sběratele tenisek potěšil svým návrhem NikeLab Air VaporMax z roku 2017. Jedním z jeho nejslavnějších počinů na poli designu je i návrh prvních Apple Watch z roku 2014. Navrhuje ovšem i fotoaparáty (Pentax), náhrdelníky (Boucheron), nábytek či kuchyňské spotřebiče a pracoval i jako kreativní ředitel aerolinek Qantas, pro něž vytvořil například letištní salonky nebo první třídu v letadlech.
Jeho designy z 80. let (sydneyskou univerzitu absolvoval roku 1983) se dnes prodávají zhruba o čtvrtinu dráž, než kolik stály v roce vzniku, v takových aukčních domech, jako je Sotheby’s, Christie’s či Phillips. Je také jediným designérem, jenž je zastoupen ve slavné Gagosian Gallery, ale jeho předměty jsou součástí muzejních sbírek po celém světě.
S tak rozsáhlým portfoliem a množstvím nejrůznějších ocenění není divu, že s ním navázal spolupráci i francouzský dům Louis Vuitton. Marc Newson je autorem designově čistých flakonů s černým uzávěrem k parfémům, jež už několik let tvoří parfémář domu Jacques Cavallier-Belletrud. Letos navrhl i minimalistické bílé obaly s koženým úchytem pro první edici svíček Louis Vuitton (mimochodem, i flakon na parfém už lze v Newsonově portfoliu nalézt - jde o opulentnější kreaci z roku 1994 k vůni Basala od japonské značky Shiseido).
Marc Newson navrhuje pro Louis Vuitton i to, čím se značka proslavila a co patří k jejím základním stavebním kamenům - zavazadla. Spolupráce začala už v roce 2014 projektem Celebrating Monogram, kdy nejrůznější světoví designéři a umělci oslavovali plátno Monogram. Marc Newson tehdy navrhl batůžek. Jeho spodní část je vyvedena z pevného plátna Monogram, vrchní pak z červené, modré či béžové tkaniny připomínající plyš; plyšem je potažena i vnitřní strana popruhů.
Inovované plátno Monogram (o polovinu lehčí než běžný materiál, který se používá například pro výrobu kabelek nebo drobného koženého zboží) využil Marc Newson i pro svou edici cestovních zavazadel na kolečkách z roku 2016, jež ovšem existují i v jiných variantách, například z kůže Epi nebo Taiga. „Myslím, že můžeme klidně říct, že jsme s tímto zavazadlem, které je jedním z nejlehčích na trhu, překonali hranice. Já sám se obsesivně zabývám balením věcí do zavazadla určitého rozměru. Tento kufr je pro lidi jako já, kteří nechtějí cestovat s ničím navíc,“ prohlásil designér.
Zatímco Newsonovo zavazadlo Louis Vuitton z roku 2016 je klasickým kouskem, který své inovace spíše skrývá, jeho nejnovější počin Horizon Soft je o dost výraznější, dalo by se říci výstřednější, byť samozřejmě zachovává klasické tvarosloví značky, jako je třeba Monogram, byť v Newsonově interpretaci.
Muž, který se nikdy nenudil. Gaston Vuitton značku proslavil po celém světě |
Marc Newson navrhl kus, jenž je inspirován dnes tak populárním sportovním a volnočasovým trendem, v němž dominují značky jako Off-White nebo Vetements. Přesto jsou jeho nové designy cestovních zavazadel Horizon stále o poznání elegantnější a líbivější, než bychom v tomto případě čekali. „Nepřistupuji k navrhování stejně jako módní designér, mám jiný přístup. Ve své práci využívám více technickou perspektivu věci - ta je vždy první a z ní pak vychází můj návrh,“ říká Marc Newson.
Nová zavazadla nejsou vyztužená a na první pohled zaujme materiál, z něhož jsou vyrobena - připomíná klasický úplet. Nicméně jde o technologickou novinku, 3D úplet s žakárovým vzorem, který je lisován za tepla. Zavazadlo (v nejmenší velikosti) váží pouze 2,9 kilogramu, což samozřejmě ocení každý, kdo někdy balil věci na cesty a pak byl nucen tašku nejen vozit na kolečkách, ale občas i poponášet třeba po letištní hale. Teleskopické držadlo je umístěno vně zavazadla (stejně jako v edici z roku 2016), díky čemuž je uvnitř více místa. „Cestování bylo odedávna spjato s luxusem. Já cestuji vlastně neustále - stejně jako mnoho lidí, které znám. Proto byla moje zkušenost v navrhování těchto zavazadel zásadní,“ shrnuje Marc Newson a na dotaz, která z použitých barev je jeho nejoblíbenější, dodává: „Asi čekáte, že řeknu oranžová. Ale to by bylo příliš snadné.“