Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav

Jídlo

Kopřivová polévka, beránek s máslem nebo pasqualina. Co nesmí chybět na velikonočním stole šéfkuchařů?

Anketa
Praha - Obcházení vesnic a vyšlehávání žen, polévání vodou a koledování. Čeští šéfkuchaři tráví Velikonoce klasicky. Jak budou trávit svátky? Co nesmí chybět na jejich stolech?

Ondřej Kynčl (Vnitroblok)

Ondřej Kynčl

Tento rok Velikonoce strávím poměrně tradičně pracovně. Připravuji se na otevření svojí restaurace Bockem v Praze, takže budeme ladit receptury a vůbec všechny dokončovací práce, abychom se předvedli v co možná nejlepším světle. Takže asi na nic jiného nezbude čas. I když jak se říká, tradice by se udržovat měly, tak snad přeci jenom koleda proběhne.

Marek Raditsch (Kampa Park)

Marek Raditsch

Během Velikonoc jsem v práci a není moc času na oslavy a velké vyvařování. Budu rád, když stihnu udělat králíka se špenátem a nádivku s medvědím česnekem. Pak ještě tradičně vyšlehám manželku a letos i naší malou dcerku. Holky připraví velikonoční dekoraci, nabarví vajíčka a upečou beránka. Důležité je, abychom byli pohromadě a nemusíme u toho mít zrovna plný stůl.

Jakub Černý (Alcron)

Jakub Černý

Už je to dlouho, co jsem u tety na vesnici chodil a zvonil na každý dům a vykoledoval si vždy hromadu vajec. Pak jsme je museli jíst minimálně 14 dní. Teď Velikonoce nijak zvlášť neslavím a z tradic jsem trochu upustil. Ale co mám vždy o Velikonocích, je čerstvě upečený beránek, který si namažu ještě máslem. K obědu mívám do zlata upečené farmářské kuře s kopřivovou nádivkou. A nepohrdnu ani domácí slivovicí.

Radek David (La Veranda, Babiččina zahrada, The Bistro)

Radek David

Výjimečně budu v České republice, jelikož posledních pár let to vždy vyšlo tak, že jsem byl na Ukrajině, kde máme další restaurace. A jak je strávím? Půjdeme se syny na vesnici a budeme hodovat. Doufám, že jak je zvykem na vesnici, zvládnu obejít alespoň 20 sousedů. Před Velikonocemi mě čeká tasting nového menu pro Babiččinu zahradu a The Bistro a hned po Velikonočním pondělí nás čeká navařovaní a příprava na jarní menu v Babiččině zahradě, které budeme ve čtvrtek rozjíždět. A na stole co nesmí chybět. Mám rád bramborové škubánkové placky. K nim krémový špenát a buď jehněčí, nebo králíka. Pak salát z vajec na toustech. Vývar z králíka s knedlíčky z jater králíka, zeleninou a domácími nudlemi. Mám rád z grilu chřest s polníčkem a citrónovým dresingem. Do toho manželka upeče mazanec, jen tam nesmí být hrozinky.

Radim Gerlich (La Loca)

Radim Gerlich

Letos budu trávit Velikonoce v Beskydech, budou tedy tradiční jako v mém dětství. V sobotu určitě navštívím kouzelný velikonoční jarmark s ukázkami tradičních řemesel a folklóru v Rožnově. Neděle bude ve znamení výstupu na horu Radhošť. V batohu ponesu kromě králičího ragú a nádivky s medvědím česnekem i plynový hořák. Na vrcholu vše připravím a budeme hodovat dle motta naší restaurace Společně chutná lépe. V pondělí proběhne šmigrust, na oběd nebudou chybět jehněčí kotlety a mazanec.

Marek Šáda (Mlýnec, Bellevue)

Marek Šáda

Když jsem byl malý, jezdili jsme o Velikonocích na chalupu do jižních Čech, a tam jsme také chodili koledovat. Z vykoledovaných vajíček jsme poté většinou dělali pomazánky a saláty. Dnes už Velikonoce tolik neslavíme, ale když náhodou vyjedeme za rodiči do Nového Boru, tak obejdeme známé a se synem něco vykoledujeme. A já mu to pak většinou sním. Doma obvykle jen vyšlehám ženu a dceru a tím to končí. Nikdy ale u nás nesmí chybět mazanec.

Igor Chramec (V Zátiší)

Igor Chramec

Jako malý jsem vždy chodil na Velikonoční pondělí na „koupačku“. Pocházím slovenské vesnice, kde obléváme vodou mladé slečny, ale i starší ženy, abychom jim zabezpečili pevné zdraví a krásu. Navštívit celou rodinu a všechny spolužačky někdy trvalo až do pozdního odpoledne. Dnes už tyto tradice nedodržuji, maximálně ráno poliji vodou spící manželku. S Velikonocemi mám vždy spojený bramborový salát s uzeným masem od maminky a samozřejmě vařená vajíčka, které jsem si vykoledoval.

Lukáš Nevyjel (Nota Bene)

Lukáš Nevyjel

Klidem a odpočinkem, o svátcích míváme zavřeno a zasloužené volno. Nejsem typ, co miluje tradice, úplně mi stačí volný den. Vím, že babička se těší na návštěvy a u mamky mi nepřítomnost také neprojde. Obdržím nové ponožky! Je to prý nutnost. Vyfasuji pomlázku a zúčastním se prapodivného rituálu neuschnutí. Když mám splněno, mohu se věnovat své očistě. Odpoledne rád trávím u sebe doma. A co by nemělo chybět na svátečním stole? Ubrus, beránek, vajíčka, mazanec a nádivka. Někde možná i slivovice.

Daniele Zingoni (šéfkuchař restaurace Il Molo Prague)
Velikonoce mám spojené se vzpomínkami z dětství, které jsem trávil v Toskánsku. Tehdy jsme si jako děti malovali barvami nejen vajíčka, ale také naše obličeje a ruce. Vajíčka se považují za symbol plodnosti a vzkříšení a v Itálii je zvykem nosit je v košíku do kostela na mši, kde jim kněz požehná. Ať jsou to klasická velikonoční vajíčka, která se uvaří a pomalují, nebo čokoládová.

Šéfkuchař Daniele Zingoni

Po mši následuje slavnostní oběd, kdy se sejde celá rodina a společně si užívá jídlo, které připravím. Jako předkrm jíme velikonoční vajíčka nebo vejce připravená ve stylu Benedikt. Potom následuje torta pasqualina, což je slaný koláč s ricottou, špenátem a vajíčky. Dalším chodem je rizoto s chřestem, obvykle divokým, který je chuťově velmi intenzivní a který chodíme hledat do lesa. Jako hlavní chod jíme pečené nebo grilované jehněčí. Po jídle si děti rozbalí čokoládová vajíčka, v nichž najdou různá překvapení a hračky. Druhý den většinou chodíme s rodinou do lesa blízko místa, kde se narodil Leonardo da Vinci. Tam si uděláme piknik, děti si hrají a všichni si to skvěle užíváme.

Jakub Racek (Lagarto Deli Most)

Jakub Racek

Velikonoce už netrávím klasicky, jako když jsem byl malý a chodívali jsme s bratrem po všech známých a rodině. Postupem času ale tahle klasika opadla a už jsme „šupali“ jen mamku. Ta vždycky udělala nejlepší vajíčkovou pomazánku. Nechyběl tradiční beránek, kuřecí roláda se slaninou a nádivka s kopřivou.

Mateo De Carli (Ryba je Ryba)
Na Velikonoce už dlouhá léta pravidelně zavíráme restauraci a odjíždíme na venkov, kde je většinou dobré počasí, a i první slunce po zimě. Tento čas si vždy užívám společně s rodinou při výrobě velikonočních vajíček a dekorací, je to pro mě úžasný relax.

Matteo De Carli

V Itálii, kde se Velikonoční pondělí nazývá Pasquetta, vyráží všichni lidi grilovat ven do přírody, třeba k řece nebo jezeru. I my každé Velikonoční pondělí zapneme naše velké zelené vejce (pozn. gril Big Green Egg) a každý rok někde venku grilujeme.

Pavel Veltruský (restaurace Signature)
Velikonoce se u nás doma točí hlavně kolem dětí a tradičních zvyků - malování vajíček, pletení pomlázky, hledání zajícové nadílky. Co se týká jídla, nejvíc se těším na snídani, a to na beránka. Ty pečeme rovnou radši dva, aby nám na tu snídani vůbec zbyl. Dále nesmí chybět mazanec pěkně s máslem, dřív jsem zapíjel tak ½ litrem čerstvého mléka, pro které jsem chodil ke kamarádovi na statek.

Pavel Veltruský

Dnes zapíjím kávou nebo meltou, a to si opravdu užívám. K obědu neodmyslitelně patří náš rodinný recept na králičí fašírku s medvědím česnekem, kterou pekla už moje babička zámeckým pánům na Liběchovském zámku. Nejraději ji máme s bramborovým knedlíkem, jarní nádivkou a špičatým zelím. Tento recept je už od otevření naší restaurace Signature jednoznačným bestsellerem. Je to zkrátka tradiční gastronomický klenot.

Jan Pípal (restaurace Bruxx a Vinohradský Parlament)

Šéfkuchař Jan Pípal

O Velikonocích na našem stole nikdy nechybí mazanec od mé maminky. Pokud přeje počasí, sbíráme v Krušných horách medvědí česnek, který přidáváme do naší velikonoční nádivky. A když rostou mladé kopřivy, a letos tomu tak už je, připravuji - v mé rodině oblíbenou - vynikající kopřivovou polévku. Bydlíme v malé vesnici nedaleko Prahy, kde se Velikonoce slaví tradičním způsobem a moje žena se těší na velký počet koledníků. Již několik týdnů předem řeší, jaké dobroty vedle kreslených vajíček jim dá za vyšlehání.

Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!