Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

’Češi se snaží jíst zdravě, pak ale podlehnou kuřecím kůžím’

Jídlo

  6:47
PRAHA - Jak je na tom česká gastronomie a kde jsou její slabá místa? Problémem je hlavně nezájem učňů, kteří se často učí vařit jen pomocí dochucovadel, neznalost hostů a nezájem o suroviny a pak také trendy, kterými se Češi nechají ovlivnit.

Restaurace (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Za stav současné gastronomie může podle odborníků nejen úroveň vzdělávání budoucích kuchařů, ale především nezájem studentů. „Z těch, kteří studují gastronomický obor, má skutečný zájem o vaření zhruba 20 procent studentů. Současná česká učiliště jsou schopna základy vaření studentům dát. Nicméně pouze základy české gastronomie. Dalším problémem je i špatný výběr školy,“ upozorňuje majitel restaurace Podolka Tomáš Vobořil.

Spolupráce s výrobci dochucovadel

Obecně situaci zhoršuje spolupráce škol se závodními kuchyněmi a s výrobci různých dochucovadel. Problémem je i zveřejňování reklam v učebnicích. Jejich vydávání totiž z části financují právě společnosti zabývající se výrobou dochucovadel. Studenti si potom zvyknou v teorii a praxi používat různé náhražky, které do gastronomie jednoduše nepatří.

PSALI JSME:

„Vliv na úroveň učilišť má také nízká podpora od restauračních a hotelových řetězců. Podpora naopak plyne od výrobců ,mixovaného koření‘ a dochucovadel. To se projevuje i v téměř všech juniorských národních soutěžích v gastronomii. Bez sponzorů by ale realizace těchto soutěží probíhala mnohem hůře nebo vůbec,“ říká Vobořil.

Původ surovin

Během nákupu potravin v obchodech čte jejich složení jen 21 procent Čechů. Horší situace je v restauracích. „Zájem hostů o původ surovin, ze kterých se jídlo v restauraci připravuje, je v podstatě nulový. Neptají se, zda jsou suroviny čerstvé, nezajímá je, jestli jsou české nebo zahraniční. Velkým problémem je i to, že hosté nepoznají, jestli jim obsluha lže. Výjimkou nejsou restaurace, kde se zamražené potraviny vydávají za čerstvé. Většina hostů ale není schopna poznat mraženou rybu od čerstvé, domácí těstoviny od kupovaných nebo neví, jak má být jídlo správně upraveno. Klasickým měřítkem Čechů při hodnocení kvality jídla je stále poměr velikosti porce a její ceny,“ upozorňuje majitel pražské restaurace.

Host v restauraci - ilustrační foto

Lidem v Česku však postupně přestává být úplně jedno, co jedí. Ve výběru jídel se ale stále nechají do značné míry ovlivnit. „Reklama, televizní show i gastronomičtí experimentátoři – to vše do značné míry ovlivňuje stravování Čechů. Hodně sledují trendy, které ale často bývají zmanipulované, uměle vytvořené nebo úplně nesmyslné. Pokud se například v televizi častěji objeví informace, že je takzvaně in jíst plněné dýně, poptávka po nich stoupne,“ říká Vobořil.

Kuřecí kůže

„Před časem se v hlavním vysílacím čase nejsledovanější české komerční televize objevil recept na chipsy z kuřecích kůžiček a zájem o ně se neuvěřitelně zvedl. V tomto ohledu jsou Češi unikátní. Na jednu stranu jsou ochotni utratit spoustu peněz například za foie gras – samozřejmě jen v době, kdy je trendy je jíst – a na druhou stranu pečou kuřecí kůže, jejichž cena se v obchodě pohybovala kolem devíti korun za kilo. O gurmánském zážitku v tomto případě nemůže být řeč,“ dodal na konec Vobořil.

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...