Chuť letošního ročníku je opět svěží a plná ovoce, ujišťují francouzští vinaři. Zdůrazňují přitom, že je třeba skoncovat se stereotypy, kterými častují víno jeho kritici, podle nichž jde o víno podřadné, "průmyslové".
Vyrazíte na beaujolais? |
"Není to víno, které by bylo snadné vyrobit. Je třeba ho vyrábět rychle v krátké době, aniž by se snížila kvalita produktu. Musí se to skutečně umět. Je nutné vrátit novému beaujolais jeho ušlechtilost," řekl podle agentury AFP představitel místních vinařů Jean Bourjade.
Jako v minulých letech je největším odběratelem nového beaujolais opět Japonsko, kde se začne víno ochutnávat o osm hodin dříve než v zemi jeho původu. Japonci si objednali na 8,8 milionu lahví. K dalším tradičním odběratelům nového beaujolais patří například USA a Německo. Většina z asi 200 tisíc hektolitrů nového vína je ale tradičně určena pro francouzský trh.
Je lepší Svatomartinské?
Ve vesnici Beaujeu, která se považuje za historickou metropoli oblasti Beaujolais, se očekává až 10 tisíc návštěvníků z jiných míst Francie a světa. Loni jich zde zvedalo číše s tradičním pokřikem Le Beaujolais nouveau est arrivé! (Nové beaujolais je tady!) kolem 6 tisíc.
Také milovníci vína v České republice se od 90. let připojují k fenoménu rituálního zahájení prodeje nového beaujolais. Popularita beaujolais však v Česku v posledních letech poklesla, hlavně v důsledku vzestupu obliby konkurenčního domácího Svatomartinského vína.