Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Spropitné? Češi ho dají, i když jsou nespokojení. Restauratéři pak tápou

Jídlo

  7:00
PRAHA - UVNITŘ ANKETA "Posuzovat hosta podle spropitného? To dělá každý člověk, který v tomhle oboru pracuje, ale není to dobré," říká Pavel Winter, manažer pražské restaurace Mandarin Oriental. Důležitější než odpovídající výše tipu je ale podle něj adresné vyjádření nespokojenosti. "Jak máme zlepšit služby, když nám zákazník nic neřekne, spropitné ze slušnosti nechá a už se nikdy nevrátí?" ptá se.
Placení v restauraci - ilustrační foto

Placení v restauraci - ilustrační foto foto: Shutterstock

"Téma spropitného je u nás strašně citlivé. Neexistuje jednoznačné pravidlo, záleží na náladě, chuti a návycích hosta," vysvětluje Winter.

Lidovky.cz: Co si myslíte o názoru, že Češi nepočítají 10 % z útraty, ale spíše jen dorovnávají do kulaté částky?
Jistě, to se děje. Ale 10 % není žádné dogma. Takže je to tak - je tu zvykem, že se spíše dorovnává.

Seriál 'Jak se neztrapnit v restauraci':

Co je to gratinování? Jaké víno si objednat ke steaku z tuňáka? Jak se správně vyslovuje slovo "ratatouille" a co to je? Jaké vysoké spropitné dávat číšníkům? Server Lidovky.cz přináší seriál o tom, jak se vyhnout trapasům v restauracích. Přečtěte si předchozí díly:

Lidovky.cz: Mezi lidmi je také zakořeněno, že i když člověk není spokojený s obsluhou nebo jídlem, měl by přece jen nějaké spropitné, třeba v malé výši, nechat. Souhlasíte s tím?
Ne. Pokud host není spokojen, není důvod, aby tip nechával. Zaplatí službu, ale není proč nechávat peníze navíc.

Lidovky.cz: Co by se měla česká klientela naučit? V čem pokulháváme?
Měli bychom se zlepšit v tom, co umí zahraniční hosté: vyjadřovat reakci přímo na místě. Dát najevo obsluze, jestli je host spokojený. Někteří hosté dávají tip i pokud nejsou spokojení, jak jste zmínila. Jak se v tom máme vyznat? Úplně nejlepší pro rozvoj české gastronomie je, aby hosté byli asertivní a slušně vyjádřili, s čím nejsou spokojeni. Všechny restaurace mají chvíle, kdy se něco nepovede. Ale pokud tam hosty nečekalo úplné diletantství, měli by zkusit dát podniku ještě jednu šanci.

Anketa

Jaké necháváte v restauracích spropitné?

Okolo 10 % z celkové útraty. 574
Nenechávám spropitné. 86
Nechávám i více než 10 %, ale musím být spokojený s obsluhou i jídlem. 567
Spropitné nepočítám podle útraty, jen dorovnávám. 1205

Lidovky.cz: Takže česká klientela špatně komunikuje?
Velmi se to lepší. Ale jsou lidé, kteří neumí komunikovat a řeší to jiným způsobem. Často třeba perou špinavé prádlo na internetu, ale to je svým způsobem také dobře. Nejhorší model je, když je zákazník nespokojený, odejde pryč, pak se rozhodne, že už se nikdy nevrátí, ale vy o tom nevíte. Spropitné dal nějaké ze slušnosti, ale odezvu od nich nemáte. Restauratér si tedy myslí, že vše proběhlo v pořádku a ten host mu nedává žádnou šanci, aby produkt a službu zlepšil.

Lidovky.cz: Pokud má host v restauraci velkou útratu, na nic si nestěžuje a odchází evidentně spokojen, přesto nechá velmi malé nebo žádné spropitné, není to bráno jako urážka obsluhy?
Domněnka, že když člověk nenechá spropitné, je nespokojený, je mylná. Spousta hostů může odcházet spokojená, ale tip dává ve výši, který považují za vhodný. Není důvod to odvozovat. Samozřejmě se ale tipem dá vyjádřit míra spokojenosti.

Lidovky.cz: Myslíte si, že se Češi naučili dávat spropitné?
Myslím si, že ano. Záleží ale samozřejmě na typu restaurace a lokality. Spousta kolegů z jiných podniků by mi asi mohla oponovat, že to tak není. Z mé zkušenosti ale můžu říct, že už nevidím rozdíl mezi lokální klientelou a zahraničím.

Tahák s sebou:

  • Spropitné se většinou dává ve výši 10 % celkové útraty.
  • Pokud nejste s obsluhou nebo jídlem spokojeni, nemusíte spropitné nechávat, ale měli byste dát obluze jasně vědět, s čím jste nebyli spokojeni.
  • Pokud jdete do dobré restaurace a konečný účet se přehoupne třeba přes tři tisíce korun, můžete dát spropitné nižší než 10 %.
  • Dejte si pozor v zahraničí. V některých státech je tip už započítám v ceně jídla, jinde je hlavním příjmem obsluhy. V USA se dává spropitné ve výši přibližně 15 % - 20 %, bývá složkou platu. V Japonsku se spropitné obvykle nedává, může být dokonce vnímáno jako urážka. Ve Francii je pozornost obsluze ve výši kolem 10 %, nechává se ležet na stole. V Itálii je už tip často započítán v ceně, sledujte položku na účtu "servizio". V Egyptě je spropitné téměř nezbytností, dává se obvykle 10 %. V Holandsku se cena jen zaokrouhluje, je tedy v řádu centů, spropitné vyšší než 10 % se nedává. V Číně nebo Thajsku se tip nedává.
Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...