"Téma spropitného je u nás strašně citlivé. Neexistuje jednoznačné pravidlo, záleží na náladě, chuti a návycích hosta," vysvětluje Winter.
Lidovky.cz: Co si myslíte o názoru, že Češi nepočítají 10 % z útraty, ale spíše jen dorovnávají do kulaté částky?
Jistě, to se děje. Ale 10 % není žádné dogma. Takže je to tak - je tu zvykem, že se spíše dorovnává.
Seriál 'Jak se neztrapnit v restauraci':Co je to gratinování? Jaké víno si objednat ke steaku z tuňáka? Jak se správně vyslovuje slovo "ratatouille" a co to je? Jaké vysoké spropitné dávat číšníkům? Server Lidovky.cz přináší seriál o tom, jak se vyhnout trapasům v restauracích. Přečtěte si předchozí díly: |
Lidovky.cz: Mezi lidmi je také zakořeněno, že i když člověk není spokojený s obsluhou nebo jídlem, měl by přece jen nějaké spropitné, třeba v malé výši, nechat. Souhlasíte s tím?
Ne. Pokud host není spokojen, není důvod, aby tip nechával. Zaplatí službu, ale není proč nechávat peníze navíc.
Lidovky.cz: Co by se měla česká klientela naučit? V čem pokulháváme?
Měli bychom se zlepšit v tom, co umí zahraniční hosté: vyjadřovat reakci přímo na místě. Dát najevo obsluze, jestli je host spokojený. Někteří hosté dávají tip i pokud nejsou spokojení, jak jste zmínila. Jak se v tom máme vyznat? Úplně nejlepší pro rozvoj české gastronomie je, aby hosté byli asertivní a slušně vyjádřili, s čím nejsou spokojeni. Všechny restaurace mají chvíle, kdy se něco nepovede. Ale pokud tam hosty nečekalo úplné diletantství, měli by zkusit dát podniku ještě jednu šanci.
Anketa
Jaké necháváte v restauracích spropitné?
Lidovky.cz: Takže česká klientela špatně komunikuje?
Velmi se to lepší. Ale jsou lidé, kteří neumí komunikovat a řeší to jiným způsobem. Často třeba perou špinavé prádlo na internetu, ale to je svým způsobem také dobře. Nejhorší model je, když je zákazník nespokojený, odejde pryč, pak se rozhodne, že už se nikdy nevrátí, ale vy o tom nevíte. Spropitné dal nějaké ze slušnosti, ale odezvu od nich nemáte. Restauratér si tedy myslí, že vše proběhlo v pořádku a ten host mu nedává žádnou šanci, aby produkt a službu zlepšil.
Lidovky.cz: Pokud má host v restauraci velkou útratu, na nic si nestěžuje a odchází evidentně spokojen, přesto nechá velmi malé nebo žádné spropitné, není to bráno jako urážka obsluhy?
Domněnka, že když člověk nenechá spropitné, je nespokojený, je mylná. Spousta hostů může odcházet spokojená, ale tip dává ve výši, který považují za vhodný. Není důvod to odvozovat. Samozřejmě se ale tipem dá vyjádřit míra spokojenosti.
Lidovky.cz: Myslíte si, že se Češi naučili dávat spropitné?
Myslím si, že ano. Záleží ale samozřejmě na typu restaurace a lokality. Spousta kolegů z jiných podniků by mi asi mohla oponovat, že to tak není. Z mé zkušenosti ale můžu říct, že už nevidím rozdíl mezi lokální klientelou a zahraničím.
Tahák s sebou:
|